• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

امریکا همدست داعش در افغانستان است

امریکا همدست داعش در افغانستان است

حامد کرزی، رئیس‌جمهور پیشین کشور امریکا را متهم به همدستی و همکاری با گروه داعش در افغانستان می‌کند و می‎گوید که این دولت امریکا بود که اجازه داد داعش در افغانستان پابگیرد. او همچنان گفته که از درخواست محکمه بین المللی برای آغاز تحقیق در مورد جرایم جنگی در افغانستان استقبال می کند.
آقای کرزی در مصاحبه اختصاصی با شبکه الجزیره گفت:” از نظر من گروه تروریستی داعش تحت یک نظارت نظامی، سیاسی و اطلاعاتی ظهور پیدا کرد. برای مدت دو سال مردم افغانستان آمدند و از رنج‌ها و نقض حقوق بشری که علیه آنها رخ داد، شکایت کردند اما هیچ کاری انجام نشد.”
او افزود: دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا داعش را تبدیل به یک بهانه کرد تا بمب عظیم خود را در ماه اپریل 2017 روی افغانستان بیندازد. اما روز بعد دیدیم که داعش منطقه بعدی را در افغانستان تصرف کرد. این به ما ثابت می‌کند که دستی در کار بوده، دستی که هیچکس دیگری به جزء امریکا در افغانستان نمی‌تواند باشد.
اشاره کرزی به اقدام امریکا در انداختن بمب عظیم موسوم به “مادر بمب‌ها” در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار است که گزارش شد دست‌کم 36  داعشی به همراه شبکه پیچیده تونل‌های آنها را از بین برده است.
در آن زمان آقای کرزی این حمله را به عنوان یک حمله غیرانسانی و بی‌رحمانه‌ترین سوءاستفاده از افغانستان به عنوان محل آزمایش سلاح‌های خطرناک و جدید محکوم کرد.
رئیس جمهور پیشین کشور همچنان از تقاضای اخیر محکمه بین‌المللی جرایم برای تحقیق درمورد جرایم جنگی در افغانستان از جمله جرایم رخ داده در زمان ریاست جمهوری او استقبال می‌کند.
وی با تایید اینکه در زمان دولت او نقض حقوق بشر اتفاق افتاده است، گفت:” قطعا اقداماتی در نقض حقوق بشر از سوی نیروهای امنیتی افغان، امریکا و کسان دیگر رخ داده است.”
کرزی وعده داده که به هرگونه تحقیقات حتی در باره همدست بودن بالقوه خودش در این مورد کمک خواهد کرد.
او ادامه داد: من تقاضای این تحقیقات را داشته‌ام تا آنها به افغانستان بیایند و تحقیق کنند که چه اتفاقی در این کشور افتاده است.
فاتو بنسودا، سارنوال ارشد محکمه بین المللی جرایم چندی قبل از قاضیان این محکمه خواسته بود تا مجوز لازم را برای بررسی ادعاهای جرایم جنگی در افغانستان صادر کنند.

  پربازدید ترین