• سه شنبه, 28 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

واکنش نماینده‎گان مجلس به قومی دانستن جنگ از سوی حکمتیار

واکنش نماینده‎گان مجلس به قومی دانستن جنگ از سوی حکمتیار

برخى اعضاى ولسى جرگه مى گویند که جنگ افغانستان، جنگ قومى نیست و یک جنگ تحمیل شده از سوى استخبارات برخى کشورهاى منطقه مى باشد.
در نشست امروز ولسی جرگه، برخی اعضای این جرگه گفتند که گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامى افغانستان گفته است که جنگ افغانستان جنگ قومى است.
این اعضاى جرگه در حالى بر سخنان حکمتیار انتقاد دارند که گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان گفته است رسانه‌ها اظهارات او در ارتباط با جنگ در افغانستان را تحریف کرده‌اند.
او روز جمعه (19 عقرب) در توضیح اظهارات چند روز پیش خود گفت که در ولایت غور در مرکز افغانستان، جنگ میان دو قوم جریان دارد که یک طرف این جنگ با استفاده از امکانات دولتی، دیگری را طالب می‌نامد، و با آن درگیر شده‌ است.
جنرال نظیفه ذکی نماینده مردم کابل در ولسی جرگه گفت: «جنگ افغانستان جنگ قومی نیست و نباید رهبران سیاسی مردم را دوباره به جنگ سوق دهند.»
کرام الدین رضازاده نماینده مردم غور در این جرگه گفت: «قومی خواندن جنگ جفا در حق آنها است که در سال های اخیر، جان شانرا به خاطر حاکمیت ملی از دست دادند.»
او از رهبران سیاسی کشور خواست تا به خاطر وحدت کار نمایند و از اظهاراتی که باعث تضعیف روحیه نیروهای امنیتی می شود خودداری کنند.
ملا تره خیل محمدی نماینده مردم کوچی ها در این جرگه نیز گفت که جنگ افغانستان، جنگ بین المللی است که از سوی برخی استخبارات منطقه بر افغان ها تحمیل شده است.
وی اظهار امیدوارى کرد تا تمام رهبران سیاسی، مشترکا برای ختم جنگ کار کنند و اختلافات قومی و مذهبی را در کشور دامن نزنند؛ زیرا به گفته او دامن زدن به اختلافات قومی، افغانستان را به سوى دیگر خواهد کشاند.
گلالی نور صافی نماینده مردم بلخ در این جرگه گفت: «کسانی که از قوم به عنوان سپر همیشه استفاده کرده جنگ کنونی را جنگ قومی می خوانند."
او افزود که جنگ کنونی در کشور، جنگ تحمیل شده بر افغان ها است که از سوی استخبارات کشور های منطقه و جهان جریان دارد و نباید کسی این جنگ را قومی جلوه دهد.
عبدالرووف ابراهیمی رییس ولسی جرگه در مورد گفت: «چهار دهه است که از بیرون جنگ بالای افغان ها تحمیل شده و در حال حاضر 20 گروه تروریستی، همه روزه از افغان ها قربانی می گیرد.»
او افزود: «به هیچ وجه جنگ کنونی را ما قومی عنوان کرده نمی توانیم، نیروهای امنیتی ما با شجاعت از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی دفاع می کنند، شجاعت نیروهای امنیتی عبادت است و خون مدافعین ما مقدس ترین خون است که می ریزد.»
وی از رهبران سیاسی به خصوص حکمتیار خواست تا در مورد از همچو تبصره ها بگذرد؛ زیرا این اظهارات می تواند بر روحیه نیروهای امنیتی در خط جنگ ضربه وارد کند.
ابراهیمی، خطاب به رهبران سیاسی کشور گفت: "با توجه به جایگاهى که دارید در حمایت از نیروهای امنیتى صدای رسای تانرا بلند کنید، دفاع نیروهای امنیتی مشروع است و شجاعت شان قابل قدر می باشد."

  پربازدید ترین