• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

عروسی دسته جمعی 35 زوج جوان در نیمروز برگزارگردید

عروسی دسته جمعی 35 زوج جوان در نیمروز برگزارگردید

جشن عروسى 35 زوج جوان، به کمک مالى یک نهادخیریه، در ولایت نیمروز برگزار گردید.
جشن عروسى این زوج ها در هوتل "سیستان" شهرزرنج، با حضور حدود چهار هزار تن از اعضای خانواده، اقارب و خویشاوندان زوج های یادشده، تجلیل گردید.
حاجی ابراهیم حبیب یار مسوول این نهاد خیریه گفت که هدف از برگزارى این جشن عروسى دسته جمعى، کمک به جوانانى که توانایى مالى شان ضعیف است  و آوردن لبخند و خوشی به خانواده های این زوج ها، مى باشد.
موصوف افزود از اینکه مصارف عروسی در افغانستان بلند است و تعدادی از جوانان فقیر و بی بضاعت نمی­توانند این مصارف را بپردازند، حاضر شده تا هزینۀ این عروسی را بپردازد.
مولوی بشیراحمد خطیب مسجد جامع خاتم النبین شهر زرنج، در این مراسم گفت که برگزاری چنین محافل، مطابق به احکام دین اسلام بوده و تهدابگذاری آن در بین جوامع اسلامی، یک سنت حسنه و پسندیده می­باشد.
وی، هزینۀ بالاى محافل عروسی را که در کشور رایج گردیده، اسراف دانسته و از اشتراک کنندگان محفل خواست که جشن های عروسی شان را مطابق به احکام دین اسلام برگزار نمایند و ازعروسی­های مجلل و پر مصرف بپرهیزند.
حاجی مسعود حکیمی عضو شورای ولایتی نیمروز، ضمن قدردانی از کمک حاجی ابراهیم حبیب یار گفت که این 35 زوج، جوانان بی بضاعتی بودند که بعد از مراسم شیرینی­ خوری، نسبت مشکلات اقتصادی نتوانسته بودند مراسم عروسی شان را برگزار کنند.
به گفته او، برخى این زوج ها از ولسوالی های مختلف  ولایت نیمروز  و تعدادى هم از باشنده هاى ولایات دیگر مى باشند.
این عضو شوراى ولایتى نیمروز گفت: "خواهش من از تمام تجار و کسانیکه امکانات دارند، این است که دست نیازمندان را بگیرند."
براساس معلومات مسوولان کمیسیون برگزاری این جشن عروسی؛ حدود یکصد  هزار دالر امریکایی این جشن عروسی هزینه برداشته است، که از سوی مسوول نهاد خیریه حبیب یار  پرداخت شده است.
به گفته این مسوولان، افزون بر طعام مهمانان، برای هر زوج دو تخته قالین 12 متره، یک اجاق گاز، یک بورى برنج، یک بورى آرد، یک پیپ روغن و وسایل ضرورى منزل به ارزش بیش از 70  هزار افغانی  و همچنان هشت هزارافغانى پول نقد به هرداماد و هشت هزارافغانى پول نقد براى هر عروس نیز داده شد.
نقیب الله 21 ساله باشنده زرنج  و یکى از دامادان جشن عروسى امروز، ضمن تشکر از برگزار کنندگان این محفل گفت که شش سال قبل شیرینی­خوری نموده بود؛ اما به دلیل رسم و رواج های ناپسند نتوانسته بود که عروسی کند.
موصوف افزود: "من در پنج سال گذشته نتوانستم کاری پیدا کنم که مصارف عروسى خود را هزینه کنم و به همین دلیل نتوانستم عروسى کنم."
در عین حال وی، از دیگر افرادى که توان اقتصادى دارند خواست که در برگزاری همچو محافل اقدام نمایند؛ زیرا به گفته او در حال حاضر، شمار زیادی از جوانان به دلیل فقر و هزینه بالای طویانه، نمی توانند محافل عروسی شان را برگزار کنند.
این درحالى است که چندى قبل نهاد خیریه حبیبیار، چندین مراسم عروسی دسته جمعی را در ولایت هرات نیز بر گراز نموده است.

  پربازدید ترین