• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سندى میان افغانستان و انگلستان در مورد خط دیورند عقد نشده است

سندى میان افغانستان و انگلستان در مورد خط دیورند عقد نشده است

کارشناسان امور مى گویند که خط فرضى دیورند، به خاطر عدم موجودیت قرارداد بین طرفین، ماهیت حقوقى نداشته و این خط ، بالاى افغانها با زور و اکراه تحمیل شده است.
"تحریک لوى افغانستان"، امروز یک نشست را تحت عنوان "دیورند؛ خط قبول نشده" در کابل برگزار نمود.
عبدالجمیل وقار رهبر این تحریک گفت که دریاى اباسین، سرحد لوى افغانستان است و در هر دو طرف خط فرضى دیورند، یک قوم زندگى میکنند.
وى افزود: "اگر به تاریخ نظر بیندازیم چیزى به نام سرحد رسمى در مورد این خط نمى بینیم؛ اما پاکستان که اصلاً زادۀ انگلستان است، در این اواخر تبلیغات منفى را به راه انداخته و کارهاى نصب سیم خاردار را در این منطقه آغاز کرده است."
به گفتۀ وى، بخاطرى این سیمینار را به راه انداخته؛ تا نسل آینده کشور، از چگونگى ماهیت این خط آگاه شوند و این داعیه را زنده نگه بدارند.
تاریخدان اکادمیسن سلیمان لایق در این سیمینار گفت: "در مورد خط فرضى دیورند، کدام سند رسمى وجود ندارد و نه هم امیر عبدالرحمن خان، همچو سندى را امضا کرده؛ تا به اساس آن، خط دیورند شکل رسمى را بگیرد."
عبدالغفور لیوال محقق و نویسندۀ کشور گفت همه مناطق آن سوى دیورند، ملکیت افغانستان است و خاک خود را تنها از طریق زور از خود کرده میتوانیم.
وى افزود: "کشور ما در بین کشورهاى دارندۀ اتُم موقعیت دارد، پس اگر ما میخواهیم خاک خود را دوباره بگیریم؛ ضرورى است که خود را از نگاه اقتصادى و نظامى به جایگاه و مقام کشورهاى منطقه برسانیم."
وى گفت اگر افغانستان خاک خود را به دست نیاورد، ناممکن است که امنیت و ثبات افغانستان و منطقه تامین گردد.

  پربازدید ترین