• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نشست صلح دوبی به دلیل ندادن ویزا به طالبان به تأخیر افتاد

 نشست صلح دوبی به دلیل ندادن ویزا به طالبان به تأخیر افتاد

نشستی در بارۀ صلح افغانستان که قرار بود در هفته اول ماه روان میلادی، در دوبی برگزار شود به علت ویزه ندادن به نمایندگان دفتر طالبان در قطر، به تأخیر افتاد.
برخی منابع می گویند که تنش ها میان قطر و کشورهای دیگر عربی، باعث شده اند که امارات متحده عرب، به این نمایندگان طالبان در قطر، ویزا ندهد.
نظرمحمد مطمین، یکی از شرکت کننده گان نشست دوبی در این باره می گوید:  «برنامه همین بود که در اول نومبر، این نشست برگزار شود؛ ولی اکنون گمان می رود که این نشست در آخر نوامبر، در یکی از کشورهای خلیج، برگزار شود و ممکن است طالبان هم در آن حضور یابند.»
نشست دوبی با همکاری سازمان «پگواش» - نهادی که پیشتر هم چنین نشست هایی را به راه انداخته است-  برگزار می شد و قرار بود که نمایندگان برخی از احزاب افغانستان هم، از شرکت کننده گان این نشست باشند.
نظرمحمد مطمین می افزاید: «در چنین نشست ها، اگر خارجی ها حضور می یابند و نیز سیاست گران افغان حضور می یابند، فاصله های دیدگاه ها کم تر می شوند و این می تواند در تأمین صلح، پیشرفت خوبی دانسته شود.»      
در همین حال، شماری از آگاهان به این بارو اند که برگزاری نشست هایی از ای دست، هیچ نتیجۀ روی جنگ و صلح افغانستان ندارد.
نقیب الله هاشمی، عضو شورای ولایتی کابل گفت: «کنفرانس چهارجانبه امریکا، پاکستان، چین و افغانستان، چقدر وقت است از این کنفرانس تیر می شود و نتیجه نداده است! همچنان نشستی که در مسکو دایر شد، پاکستان، چین، مسکو ایران، نتیجه نداد. مردم افغانستان به این نشست ها بی باور استند.»  
عبدالرحیم ایوبی، عضو مجلس نمایندگان نیز افزود: «جنگ در افغانستان، از سوی حلقاتی در منطقه و از سوی کسانی در استخبارات نظامی پاکستان به پیش برده می شود، نه از سوی کسانی که در دوبی، قطر و دیگر جاها، نشست برگذار می کنند! پس از دید من، این نشست ها هیچ نتیجه یی نخواهند داشت.»   
در سال های اخیر، گفتگو با طالبان، از برنامه های اصلی حکومت های افغانستان بوده است و کابل با متحدانش، همواره بر نیاز به سهم گیری صادقانه پاکستان در این تلاش ها تأکید کرده اند.
به تازه گی رییس سازمان استخبارات مرکزی ایالات متحده امریکا گفته است که کشورش، برای کشانیدن طالبان به گفتگوهای صلح، هر کاری را انجام خواهد داد؛ اما نخست، پاکستان، باید پناه گاه های این گروه را در خاکش نابود سازد.

  پربازدید ترین