• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

وزیر مهاجرین شمار بیجا شده گان را نسبت به سال گذشته کمتر اعلام کرد

وزیر مهاجرین شمار بیجا شده گان را نسبت به سال گذشته کمتر اعلام کرد

وزیر مهاجرین و عودت کننده گان، سید حسین عالمی بلخی در سومین همایش علمی موسوم به مهاجرت و چالش ها، شمار بی جا شده گان داخلی را نسبت به سال گذشته کمتر اعلام کرد.
آقای بلخی اظهار داشت: “حکومت نتوانسته است تا توجه مهاجرین را برای بازگشت مجدد شان جلب کند. عدم توجه حکومت، عدم کمک های بین المللی، نبود توجه بر زیربنا ها و در بخش زراعت دلیل عمده بوده می تواند.”
نماینده ویژ سازمان ملل برای افغانستان نیز از همکاری های بیشتر در بازگشت مجدد مهاجرین در کشور تاکید کرد.
تدامچی یاماما تو، نماینده ویژه سازمان ملل برای افغانستان گفت: “سازمان ملل اماده است که در بخش تعلیم تربیه با حکومت افغانستان همکاری داشته باشد و همچنان ما در بازگشت مجدد مهاجرین نیز با حکومت افغانستان همکاری خواهیم کرد.”
در عین حال، معاون دوم ریاست اجرایی وضعیت امنیتی ولایت های شمال، شمال شرق، جنوب و جنوب غرب را نگران کننده دانسته، از احتمال سرا زیر شدن سیل بیجاشدگان داخلی هشدار میدهد.
محمد محقق، معاون دوم ریاست اجرایی بیان نمود: “همین اکنون در ولایت های فاریاب، جوزجان، سرپل، داعش حضور گسترده دارد و جنگ میان چیچینی ها و ازبکستانی ها جریان دارد. دلیل مهاجرت ها و بی جا شده گان داخلی و خارجی هم تداوم جنگ، فقر و بیکاری، فرار سرمایه از کشور و اختلافات درون حکومتی یک دلیل عمده تداوم جنگ است و همچنان کسانی که تحصیل کرده هستند، برای شان جای برای کار نمی باشد. گزینش ها به اساس خویش خوری و تبعیض میان اقوام صورت می گیرد.”
این در حالیست که آگاهان نیز باور دارند که در کنار جنگ بیکاری و فقر روز افزون نیز سبب شده تا شماری زیادی از جوانان تحصیل کرده کشور را ترک کرده راهی مهاجرت شوند.

  پربازدید ترین