• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

تولید تک بامیان؛ افزایش برداشت کچالو و سایه سنگین واردات از کشورهای همسایه

تولید تک بامیان؛ افزایش برداشت کچالو و سایه سنگین واردات از کشورهای همسایه

مقام‌های ریاست زراعت ولایت بامیان افغانستان از افزایش چشم‌گیر تولید کچالو در این ولایت خبر می‌دهند.
گفته شده است که برداشت کچالو در ولایت بامیان در سال جاری، بین 40 تا 50 هزار تُن افزایش یافته است.
وهاب محمدی، رییس زراعت ولایت بامیان به خبرنامه گفت که در سال جاری خورشیدی محصول کچالوی این ولایت، حدود 350 هزار تُن بوده است. او تاکید کرد که امسال کشاورزان این ولایت توانسته‌اند محصولات کشاورزی خود به‌ویژه کچالو را با قیمت مناسب بفروشند.
آقای محمدی گفت: “دهقانان ما امسال هر سیر کچالوی‌شان را در حدود 100 تا 160 افغانی فروخته‌اند، در حالی که آنان در سال‌های گذشته هر سیر کچالو را به قیمت‌های خیلی پایین یعنی بین 50 تا 80 افغانی می‌فروختند.”
مقام‌های ریاست زارعت ولایت بامیان دلیل افزایش محصول کچالوی این ولایت را، ارایه‌ی تسهیلات کشاورزی از سوی وزارت زراعت افغانستان و هم‌چنان تشویق کشاورزان از سوی این وزارت می‌دانند.
به گفته‌ی این مقام‌ها در حال حاضر در ولایت بامیان حدود 2هزار سردخانه وجود دارد و برگزاری «جشن‌واره گل کچالو» و تشویق های دیگر، سبب شده است که کشاورزان بامیان بیشتر از پیش برای بلند بردن سطح حاصلات‌شان، تلاش کنند.
آقای محمدی گفت: ” برنامه‌هایی که برای کشاوزران و هم‌چنان برای کشت کچالوی بامیان برگزار شد، سبب شده که کچالوی این ولایت در افغانستان و در میان تاجران به یک برند تبدیل شود و تقاضا برای این محصول نیز افزایش یابد.”

عدم حضور سکتور خصوصی
با این حال شماری از آگان بخش زراعت در بامیان می‌گویند که عدم حضور و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در کشاورزی این ولایت سبب شده که محصولات زراعتی بامیان به ‌موقع به‌ خریداران این محصول در مرکز و سایر ولایت‌ها نرسد.
اسدالله حبیبی، مشاور سابق ریاست زراعت بامیان به ‌خبرنامه گفت : ” سکتور خصوصی در این ولایت، کم‌تر روی محصولات زراعتی سرمایه‌گذاری کرده‌اند. تا حال دهقانان ما هم تولیدکننده بوده، هم فروشنده و هم انتقال دهنده‌ی این محصول به بازارها. “
از سویی هم رییس ریاست زراعت ولایت بامیان نیز به این چالش اشاره کرده و تایید می‌کند که کشاورزان میان عرضه و تقاضا توازن ایجاد نمی‌توانند.
او گفت: “مهم‌ترین چالش ما عدم تنظیم بازار است. به این معنی که بین عرضه و تقاضا در زمان حاصلات یک توازن برقرار نمی‌توانیم و دلیل آن نیز حضور کم‌رنگ سکتور خصوصی و سرمایه‌گذاری آنان در این ولایت است که دهقانان ما تنها در دو یا سه ماه که زمان حاصلات کچالو است، می‌توانند برای متقاضیان، کچالو عرضه کنند.”
مسوولان ریاست زراعت بامیان می‌گویند که آنان به کمک وزارت زراعت تلاش دارند که برای این محصول زراعتی بیشتر بازاریابی کنند تا توجه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را نیز در این بخش جلب کنند.

سایه‌ی محصولات همسایه‌ها
مقام‌های محلی ولایت بامیان تاکید دارند که محصولات کشاورزی این ولایت در کنار کمبود تسهیلات، چالش بزرگ‌تری نیز دارد. به گفته‌ی آنان واردات از کشورهای همسایه سبب شده است که بازار محصولات داخلی، کم‌ رونق شود.
وهاب محمدی، رییس ریاست زراعت بامیان می‌گوید که کمبود تسهیلات، چالش بزرگی برای عرضه‌ی محصولات زراعتی بوده است. به گفته‌ی او با وجود که بامیان 2 هزار سردخانه دارد، اما این تعداد سردخانه باز هم برای محصولات کچالوی این ولایت کم است و این سبب شده که کشاورزان تنها در 2 ماه در سال که زمان برداشت محصولات است، عرضه داشته باشند.
آقای محمدی گفت : “در کنار این چالش‌ها، در عین زمان که کچالوی دهقانان ما حاصلات می‌دهد، در همان زمان کچالو از پاکستان و کشورهای دیگر نیز وارد می‌شود.”
با این وجود مسوولان ریاست زراعت بامیان از حکومت افغانستان تقاضا دارند که جلوی واردات را حداقل در زمان حاصلات و عرضه‌ی محصولات داخلی بگیرند تا محصولات کشاورزی داخلی، در بازار افغانستان به فروش برسد.

محصول درجه اول
کچالو در بامیان به عنوان یک محصول درجه اول کشاورزی شناخته شده است که بیش از 56 درصد زمین‌های بامیان، کچالو کشت می‌شود. با این وجود گفته می‌شود که این ولایت بیشتر از 55 درصد نیاز کچالوی افغانستان را برآورده می‌کند.
به باور آگاهان بخش زارعت در این ولایت، مناسب بودن آب و هوای بامیان و هم‌چنان سابقه مردم این ولایت در کشاورزی سبب شده است که این محصول برداشت خوبی داشته باشد.
اسدالله حبیبی، مشاور سابق ریاست زراعت بامیان به ‌خبرنامه گفت که مردم این ولایت از هر جریب زمین 1هزار سیر کچالو برداشت دارند.
از سویی هم مقام‌های وزارت زراعت افغانستان تاکید دارند که کچالوی بامیان از جمله 15 محصول زراعتی پُردرآمد این کشور است که توان رقابت با محصولات کشاورزی کشورهای منطقه را دارد.
به همین منظور وزارت زراعت افغانستان تصمیم دارد تا به صورت جدی سرمایه گذاری بر 15 محصول کشاورزی پردرآمد را آغاز کند.
لطف الله راشد، سخنگوی وزارت زراعت افغانستان به ‌خبرنامه گفت که این وزارت تاکنون بیش از 600 ذخیره‌گاه کچالو را در بامیان ساخته است. او تاکید دارد که با ساخت این سردخانه‌ها ضایعات کچالو در بامیان به کم‌ترین میزان رسیده و درآمد این محصول نیز افزایش یافته است.

تشویق کشاورزان
سال جاری خورشیدی ولایت بامیان، میزبان جشنواره گل کچالو بود. این جشنواره در ماه سرطان سال جاری خورشیدی با ‌هدف تشویق کشاورزان و معرفی، رشد و ترویج محصولات کشاورزی، به‌ویژه کچالو از سوی وزارت زراعت افغانستان و با کمک مالی بانک توسعه آسیایی در این ولایت راه اندازی شده بود.
این جشنواره‌ی دو روزه شامل، افتتاح نمایشگاه، نمایش غذای محلی به ویژه غذاهایی که ازکچالو آماده می‌شود،
مقامات محلی بامیان هدف از برگزاری این جشنواره را تشویق و حمایت از کشاورزان این ولایت، معرفی محصولات زراعتی به‌ویژه کچالو و هم‌چنان بازار‌یابی و جلب توجه کشورهای آسیای میانه نسبت به محصولات کشاورزی این ولایت عنوان می‌کنند.
به باور کارشناسان امور کشاورزی، از آنجا که این ولایت ظرفیت کشت کچالوی درجه اول را دارد، توجه جدی به نیازمندی‌های کشاورزان و فراهم ساختن تسهیلات لازم برای آنها می‌تواند افزایش تولید و کیفیت این محصول کشاورزی را در پی داشته باشد. از سوی دیگر حمایت از محصولات کشاورزی داخلی در برابر محصولات کشاورزی خارجی که به افغانستان وارد می‌شود، هم به رشد اقتصادی کشاورزان کمک کرده و هم مانع از خارج‌شدن سرمایه از کشور برای خرید محصولات مشابه خارجی می‌گردد.

  پربازدید ترین