• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

کمیسیون انتخابات خواهان معرفی عضو جدید این کمیسیون است

کمیسیون انتخابات خواهان معرفی عضو جدید این کمیسیون است

کمیسیون مستقل انتخابات از حکومت می‌خواهد که بر بنیاد ماده‌ی شانزدهم قانون انتخابات، در جریان هفت روز، یک تن دیگر را به جای نجیب الله احمدزی به عنوان کمیشنر معرفی کند.
این کمیسیون می‌گوید که پس از معرفی کمیشنر تازه، اعضای کمیسیون مستقل انتخابات برای تعیین رییس جدید رای گیری خواهند کرد.
اشرف غنی رییس جمهور کشور چند روز پیش با صدور یک فرمان نجیب الله احمدزی، رییس کمیسیون انتخابات را برکنار کرد.
برخی نهادهای ناظر انتخاباتی می‌گویند که ساده‌ترین و سریع‌ترین روش برای معرفی یک کمیشنر تازه، برگزیدن یک فرد از فهرست 21 نفری کمیته‌ی گزینش است که به ریاست جمهوری فرستاده شده بود.
در فقره‌ی سوم ماده‌ی شانزدهم قانون انتخابات آمده است: "درصورت استعفا، عزل یا وفات یک یا چند عضو کمیسیون، رییس جمهور عضو یا اعضای جدید را در جریان هفت روز از میان کاندیدان باقیمانده مندرج فقره 2 ماده چهاردهم این قانون با رعایت ترکیب قومی و جنسیتی تعیین مینماید."
اشاره به فقره دوم ماده‌ی چهاردهم در اینجا به فهرست 21 نفری کمیته‌ی گزینش است که به ریاست جمهوری فرستاده می‌شود.
کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید این نهاد از ریاست جمهوری خواسته است تا یک فرد دیگر را بر بنیاد ماده شانزدهم قانون انتخابات به حیث کمیشنر؛ نه رییس؛ تا هفت روز دیگر معرفی کند و پس از آن، اعضای کمیسیون برای تعیین رییس، میان خودشان رای گیری خواهند کرد.
پیش از این ریاست جمهوری در اعلامیه‌ای گفته بود که نهادهای مربوطه فهرست نامزدان واجد شرایط را به هدف تعیین یک عضو کمبود کمیسیون به ریاست جمهوری معرفی کنند، اما از نهادهای مربوطه نامی نگرفته بود.

  پربازدید ترین