• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

مجلس سنای کشور درج کلمه «افغان» و قومیت را در شناسنامه های الکترونیکی تایید کرد

مجلس سنای کشور درج کلمه «افغان» و قومیت را در شناسنامه های الکترونیکی تایید کرد

مجلس سنای کشور فرمان محمد اشرف غنی، رئیس جمهور، درباره تغییر قانون ثبت احوال نفوس مبنی بر درج کلمه «افغان» و قومیت در شناسنامه‌های الکترونیکی را تایید کرد.
محمد آصف صدیقی، معاون دوم مجلس سنا روز یکشنبه 28 عقرب گفت مجلس سنای کشور با اکثریت آرا این تغییر را تایید کرد.
مجلس نمایندگان اما بیست روز پیش این فرمان را رد کرده بود و این تغییرات را غیرضروری خوانده بود.
حالا به اساس قانون، به دلیل اختلاف به میان آمده، تصمیم‌گیری نهایی در این مورد به کمیسیون مختلط از دو مجلس سپرده می‌شود.
به اساس قانونی که پیش از این از سوی هر دو مجلس تایید و بعدا به توشیح رئیس جمهوری رسیده بود، در شناسنامه‌های الکترونیکی ملیت و قومیت در شناسنامه‌ها درج نمی‌شد اما بعدا رئیس جمهوری طی فرمان تقنینی دوباره در این قانون تغییر وارد کرد.
براساس این قانون، علاوه بر ذکر عنوان‌های «جمهوری اسلامی افغانستان»، «وزارت داخله» و «تذکره تابعیت» در این شناسنامه‌ها، نام و نام خانوادگی، صاحب شناسنامه، نام پدر، نام پدر بزرگ، تاریخ تولد، دین، محل سکونت اصلی و فعلی او نیز درج می‌شود.
این موارد پس از حدود دو سال کشمکش در مجلس، در روز 11 جدی (دی) 1392 به تصویب رسید و سرانجام، آقای غنی در نخستین روز کاری خود به عنوان رئیس جمهوری آن را در 10 قوس (آذر) 1393 امضا کرد.
ولی جنجال بر سر درج ملیت و قومیت شهروندان در شناسنامه‌ها بار دیگر بالا گرفت و آقای غنی فرمان 12 حوت (اسفند) 1395 خود را امضا کرد؛ فرمانی که به نفع طرفداران واژه "افغان" تلقی شد، چرا که آقای غنی این فرمان را به دنبال اعتراضات آنها صادر کرد.
این جنجال‌ها باعث شده که توزیع شناسنامه‌های ملی جدید سال‌ها به تاخیر بیفتد. گفته شده این شناسنامه‌ها الکترونیکی به شفافیت در برگزاری انتخابات و مشخص شدن شمار دقیق جمعیت افغانستان نیز کمک خواهد کرد.

  پربازدید ترین