• سه شنبه, 04 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

شرکت برشنا پروژه هاى توسعوى به ارزش 75 میلیون دالر را به امضا رسانید

شرکت برشنا پروژه هاى توسعوى به ارزش 75 میلیون دالر را به امضا رسانید

د افغانستان برښنا شرکت به ارزش 75 میلیون دالر امریکایی، قرارداد پروژهای تمدید لین انتقال 500 کیلوولت از شبرغان الی دشت آلوان شهر پلخمری و تمدید لین انتقالی 220 کیلوولت از شبرغان الی اندخوی را با دو کمپنی مختلف امضأ نمود.
قرارداد پروژه های مهم توسعوی شبکه های برق رسانی، توسط انجنیر امان الله غالب رئیس عمومی اجرائیوی د افغانستان برشنا شرکت، با حضورداشت رئیس جمهور وزیر انرژی و آب، و کلای محترم شورای ملی و شورای ولایتی و رسانه ها، با کمپنی هایKEC INTERNATIONAL و KALPATARU POWER TRANSMISSION LIMITED در ارگ ریاست جمهوری به امضأ رسانید.
پروژه اول شامل تمدید لین انتقال 500 کیلوولت از شبرغان الی دشت آلوان شهر پلخمری بوده که قرار داد آن با کمپنی KEC عقد گردیده و به ظرفیت  1000 میگاوات به طول   308 کیلومتر میباشد.
این پروژه 60 میلیون دالر امریکائی هزینه برداشته که از بودجه بانک انکشاف آسیایی به دولت افغانستان پرداخت می گردد.
کار عملی این پروژه در ماه جنوری 2018 م آغاز و تا دونیم سال آینده تکمیل و عملاْ به بهره برداری سپرده خواهد شد.
پروژه دوم که قرار داد آن با کمپنی KALPATARU POWER TRANSMISSION LIMITED عقد گردیده شامل، تمدید لین انتقالی 220 کیلوولت از شبرغان الی اندخوی به ظرفیت 300 میگاوات و به طول 70 کیلومترمی باشد، که در حدود  پنجصد هزار مشترک را با انرژی برق وصل می سازد
این پروژه 15 میلیون دالر امریکائی هزینه برداشته که از بودجه بانک انکشاف آسیایی به دولت افغانستان تمویل می گردد.
آغاز کار عملی پروژه متذکره از ماه جنوری 2018 م و ختم کار پروژه نامبرده تا دو سال (24 ماه) بعد از آغاز کار تکمیل خواهد شد.
بر اساس استراتیژی جدید بانک انکشاف آسیایی ، این بانک ازتلاش های افغانستان برای افزایش دسترسی به برق، انتقال برق هم در داخل و در منطقه، و در ترویج انرژی پاک شامل برق خورشیدی، حمایت خواهد نمود. بانک انکشاف آسیایی بزرگترین همکار انکشافی افغانستان در سکتور انرژی میباشد.

  پربازدید ترین