• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

توضیحات وزارت داخله دربارۀ نامۀ جنجال برانگیز

 توضیحات وزارت داخله  دربارۀ نامۀ جنجال  برانگیز

وزارت امور داخله‌ با پخش خبرنامه‌ای گفته است که در نامه‌ی فرماندهی امن و نظم عامه که به رسانه‌های اجتماعی درز کرده، "اشتباه‌ نوشتاری" صورت گرفته است.
فرماندهی امن و نظم عامه‌ی وزارت امور داخله دیروز، یکشنبه 28 عقرب، نامه‌ای بر بنیاد حکم ریاست جمهوری صادر کرد که حاکی از ایجاد یک قطعه‌ی 500 نفری ضد آشوب در کابل بود.
در بخش آخر نامه از فرماندهی لوای شماره‌‎ی یک کابل خواسته شده است: "هدایت داده می‌‎شود که طی 24 ساعت جدول شهرت افسران و ساتنمنان که از ملیت هزاره، ازبیک، پشتون و غیره ملیت‌های به استثنای ملیت تاحیک باشد ترتیب و ایمیل کنید".
این نامه در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی در افغانستان دست به دست و سبب واکنش تند بسیاری‌‎ها شد.
امرالله صالح، رییس پیشین امنیت ملی افغانستان با اشاره به افشاگری‌ها پیشین در شبکه‌های اجتماعی، در فیسبوکش نوشته است: "اگرپالیسی چنین است دولت باید ترکیب قومی کشته ها و گورستان ها را نیز منتشر کند. شرم واژه‌ی بسیار کوچک به این سرافنگنده گیست."
وزارت امور داخله گفته است که "برخورد نادرست در جذب افراد در صف‌های قطعه‌ی امن و نظم عامه‌ی کابل را کاملن بی‌اساس است".
خبرنامه افزوده است: "با پذیرفتن اینکه در این نامه اشتباه نوشتاری صورت گرفته، هم وضاحت داده نشده استکه در چوکات قطعه امن و نظم عامه بقدر کافی از ملیت تاجیک وجود دارد و نیاز است که برای تکمیل ترکیب قومی این قطعه از سایر قوم‌ها نیز شامل شود".
به گفته‌ی وزارت امور داخله، توضیح ندادن همین موضوع سبب شده است که از آن "برداشت نادرست" صورت بگیرد.
این در حالیست که دو ماه پیش یادداشت "تبعیض آمیز" ثواب الدین مخکش معاون پیشین معاون ریاست نظارت و ارزیابی اداره‌ی امور ریاست جمهوری سبب برانگیزی جدی مردم و منجر به برکناری مخکش فرستادن قضیه‌ی او به دادستانی کل شد.
هنوز سرنوشت دوسیه‌ی مخکش روشن نیست.

  پربازدید ترین