• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

مجلس نماینده گان: مکتوب تبعیض آمیز وزارت داخله اگر به اساس فرمان رییس جمهور باشد خیانت ملی است

مجلس نماینده گان: مکتوب تبعیض آمیز وزارت داخله اگر به اساس فرمان رییس جمهور باشد خیانت ملی است

نمایندگان در نشست عمومی امروز(دوشنبه) این مجلس پس از سر و صداهای زیاد و انتقادهای بی شمار، نامه‌ی فرمانده امن و نظم عامه  "تبارگرایانه" تعبیر و آن را محکوم کردند.
مجلس نماینده‌گان می‌گوید اگر مکتوبی که از وزارت امور داخله به شبکه‌های اجتماعی درز کرده و در آن علیه یک قوم خاص تبعیض صورت گرفته توسط رییس جمهور فرمان داده شده باشد، خیانت ملی است.
در یکی دوروز گذشته مکتوبی از وزارت داخله به بیرون درز کرده و در صفحه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که در آن برخورد تبعیض‌آمیز دیده می‌شود.
در این مکتوب عنوانی فرمان‌دهی لوای نمبر یک به اساس حکم رییس جمهور به ایجاد قطعۀ 500نفری ضد آشوب در چوکات فرمان‌دهی زون 101 کابل داده شده‌است.
اما در این مکتوب که عبدالفتاح فروغ فرمان‌دۀ عمومی نظم و امن عامه آن را امضا کرده، گفته شده که طی 24 ساعت شهرت افسران و ساتنمنانی که از ملیت هزاره، ازبک، پشتون و غیره ملیت‌ها به استثنای ملیت تاجک باشد ترتیب داده شود.
این مکتوب واکنش‌هایی را در پی داشته و شماری از سیاسیون آن را تبعیض‌آمیز خوانده خواهان مشخص‌شدن عامل اصلی این قضیه گردیدند.
در همین رابطه امروز شماری از نماینده‌گان نیز اعتراض کردند و همایون همایون، معاون اول مجلس نماینده‌گان که در نبود رییس مجلس جلسه را پیش می‌برد، اظهار داشت که باید در قانون تبعیض با تروریزم یک‌سان دانسته شود و کسی که تبعیض می‌کند، مثل یک تروریست محاکمه گردد.
آقای همایون در مورد مکتوب وزارت داخله گفت که اگر در فرمان آقای رییس جمهور چنین چیزی آمده باشد من این را خیانت ملی می‌دانم و وکیل صاحبان می‌توانند در موردش تصمیم خود را بگیرند.
این در حالی‌ست که ویس احمد برمک، وزیر امور داخله در واکنش به این موضوع گفت که اجازۀ تبعیض را در وزارت داخله نمی‌دهد و نیروهای پولیس باید ملی باشند.
اما نجیب دانش، معاون سخن‌گوی وزارت داخله در گفت‌گو با رسانه‌ها این اشتباه را پذیرفته و گفت که تاجیک‌ها در قطعات نظم عامۀ مرکز و ولایت‌های افغانستان حضور فعال دارند و به همین دلیل گزینش اقوام دیگر اولویت داده شده.

  پربازدید ترین