• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

صبغت الله مجددی: هرکس محبت اهل بیت نداشته باشد، از اهل سنت و جماعت نیست

صبغت الله مجددی: هرکس محبت اهل بیت نداشته باشد، از اهل سنت و جماعت نیست

شرکت کنندگان در اجلاس جهانی محبان اهل بیت و مساله تکفیری ها در تهران، تمسک به اهل بیت را ضامن اتحاد مسلمانان و نجات از گمراهی دانسته و تاکید کردند؛ امروز باید به اهل بیت به عنوان عنصر وحدت در جهان اسلام مورد توجه قرار گیرد.
نخستین اجلاس جهانی اهل بیت(ع) و مساله تکفیری ها با حضور بیش از 500 نفر از علمای برجسته شیعه و سنی از 90 کشور جهان از جمله افغانستان در تهران آغاز به کار کرد.
از افغانستان شخصیت های مختلفی در این نشست حضور دارند که می توان به صبغت الله مجددی، محمد محقق، سید اسحاق گیلانی، مولوی رحمان رحمانی و علما و شخصیت های دیگر از شمال تا جنوب کشور اشاره کرد.
این اجلاس برای دو روز(اول و دوم قوس) ادامه دارد و هدف از آن شکل گیری امت واحده و مقابله با گروه های انحرافی و تکفیری هاست.
دکتر علی اکبر ولایتی، دبیر مجمع جهانی بیداری اسلامی در سخنان افتتاحیه این اجلاس، برگزاری آن را در یکی از سخت ترین شرایط منطقه ای و بین المللی بسیار مهم دانست و تاکید کرد که اهل بیت پیامبر در کنار قرآن کریم، یکی از دو ثقل بازمانده از ایشان، مشعل فروزان هدایت برای همه مسلمانان به سوی رشد است.
وی خاطرنشان کرد که تمسک به اهل بیت ضامن اتحاد مسلمانان و نجات از گمراهی است.
دبیر مجمع جهانی بیداری اسلامی با بیان این که از هفت سال پیش بیداری اسلامی در شماری از کشورهای اسلامی به وجود آمده، خاطرنشان کرد که بیداری موجود اسلامی در سه محور ضد آمریکایی، ضد صهیونیستی و ضد استکباری قرار دارد.
وی با آسیب شناسی تحولات سال های پیرامون جریان های بیداری اسلامی در سطح منطقه و انحراف برخی از این جریان ها گفت: در سال های اخیر در برابر موج فزاینده گسترش اسلام دنبال شده، ناگهان بحران های جدیدی به خصوص بحران تکفیر و کشتار وحشیانه مسلمانان و برابر جهان اسلام به میان آمد.
دکتر ولایتی خاطرنشان کرد که پیرامون این بحران های جدید، دشمنان اسلام کشورهای اسلامی را هدف حمله، جنگ و آشوب قرار دادند و تلاش کردند از اسلام بر اساس الگوی وهابیت و احیای جاهلیت قبل از اسلام، یک چهره تاریک را در جهان بازتاب دهند.
اما وی گفت که در یک سال اخیر سوریه و عراق که آماج توطئه های مشترک بودند و حوادث جانکاهی را تجربه کردند، به پیروزی های بزرگی در برابر گروه های تروریستی و تکفیری دست یافته اند.
دبیر مجمع جهانی بیداری اسلامی با توجه به وضعیت تکان دهنده در یمن و بحرین، تصریح کرد که به امید خدا، آینده این دو کشور نیز روشن خواهد بود.
آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی ایران نیز در سخنانی با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم که هیچ اجری جز مودت و دوستی اهل بیت نمی خواهد، گفت که مودت اهل بیت سبیل الی الله و ضامن اصلی ترین هدف بعث و در امتداد آن است.
وی افزود که مودت و دوستی اهل بیت، علی رغم ارتباط عقلی، یک اتصال قلبی و عاطفی است و پیوند میان عقل و عاطفه در مودت اهل بیت، علت اساسی موفقیت های اخیر است.
آیت الله شاهرودی با بیان این که دوستی و مودت اهل بیت تنها به معنای دوست داشتن نیست، خاطرنشان کرد که این مودت به معنای پیروی و تبعیت از رسول الله و اهل بیت است.
وی هدف اساسی حرکت دشمنان اسلام و گروه های تکفیری را دشمنی با اهل بیت خواند و تاکید کرد، همان گونه که در گذشته مسلمانان علی رغم اختلافات به اهل بیت احترام ویژه قائل بودند، امروز نیز باید اهل بیت به عنوان عنصر وحدت جهان اسلام مورد توجه قرار گیرد.دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی ایران در پایان خاطرنشان کرد که امروز جبهه مقاومت اسلامی قوی تر و فراگیرتر از هر زمانی، باید با تمسک به تعالی اسلام ناب، فهم صحیح قرآن و سیرت و سنت اهل بیت، با جریان های تکفیری به خصوص و بعد فکری و فرهنگی مبارزه کند.وی تاکید کرد که تا چهره تکفیری وهابیت وابسته به عربستان و جهان اسلام از بین نرود، جهان اسلام مصوون و آرام نخواهد بود.
صبغت الله مجددی، رییس جمهور پیشین افغانستان نیز که از اشتراک کنندگان و عضو هیات رئیسه این اجلاس است، در سخنانی تاکید کرد که محبت حضرت پیامبر اکرم و حضرت علی از شروط تسنن است و آن که محبت ندارد، از اهل سنت و جماعت خارج است.
وی خاطرنشان کرد که اهل سنت از محبان اهل بیت اند و محبت اهل بیت و اصحاب کرام را واجب می داند.
مجددی در ادامه به حدیثی از پیامبر اکرم اشاره کرد و گفت که طبق صحبت ایشان، کسی که به علی محبت کند، با من محبت داشته، کسی که با او بغض داشته باشد، با من بغض دارد، هرکس علی را اذیت کند، من را اذیت کرده و کسی که من را آزار دهد، خداوند را آزرده است.
وی در بخش دیگر سخنان خود تصریح کرد که جهان اسلام محتاج بیداری و دوراندیشی است، دشمنان اسلام به دنبال ایجاد تفرقه بین مسلمانان است و اتحاد مسلمین و چنین شرایطی یک امر ضروری و واجب است.
مجددی در پایان خاطرنشان کرد که گروه های افراطی مثل داعش سنی نیستند و از اهل سنت نمایندگی نمی کنند، بلکه خوارج هستند، تکفیر یک مسلمان خلاف اسلام و به نفع دشمنان است.

  پربازدید ترین