• سه شنبه, 29 حوت 1402
    خبرگزاری افغان ایرکا

تیم منتخب مهاجرین ولایت فارس ایران جام قهرمانی مسابقات فوتبال افغانستان شناسی را بالای سر برد

تیم منتخب مهاجرین ولایت فارس ایران جام قهرمانی مسابقات فوتبال افغانستان شناسی را بالای سر برد

تیم منتخب مهاجرین افغانستانی ولایت فارس جمهوری اسلامی ایران در فینال مسابقات فوتبال افغانستان‌شناسی، توانسبت با پیروزی پر گل 4 بر صفر مقابل تیم قدرتمند منتخب مهاجرین ولایت خراسان رضوی، عنوان قهرمانی را به دست آورد. تیم خراسان رضوی دوم شد و تیم قزوین، کاپ اخلاق را به دست آورد.
مسابقات فوتبال افغانستان‌شناسی میان 13 تیم منتخب مهاجرین افغانستانی از 13 ولایت ایران، از روز پنج‌شنبه(1 قوس) به میزبانی شهر قزوین و با سیستم تک حذفی آغاز شد و در چهار روز و انجام 12 دیدار، به پایان رسید. این مسابقات با تلاش و هماهنگی اداره کل اموراتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور/ داخله جمهوری اسلامی ایران و ادارات اموراتباع و مهاجرین خارجی 13 ولایت و همچنین حمایت کمیشنری عالی سازمان ملل در امور پناهندگان برگزار گردید.
تیم منتخب فوتبال مهاجرین ولایت فارس در حالی قهرمان مسابقات فوتبال افغانستان‌شناسی شد که تیم خراسان رضوی، قهرمان دوره پیش این مسابقات را شکست داد. برگزارکنندگان این مسابقات، تیم فارس را پدیده این دور از مسابقات می خوانند، اما مسئولین این تیم می گویند که این پدیده ای نوظهور نه، بلکه از مدت ها قبل یک تیم قدرتمند بوده است.

حیدری: فارس نشان داد که قطب فوتبال مهاجرین در ایران است
روح الله حیدری، سرپرست تیم فوتبال مهاجرین ولایت فارس در مورد حضور در مسابقات افغانستان‌شناسی و به دست آوردن عنوان قهرمانی، به خبرنگار آوا گفت که از حدود سه ماه پیش که برگزاری این مسابقات اعلام شد، با برگزاری مسابقاتی میان تیم های مختلف مهاجرین در این ولایت، تیم منتخب را تشکیل دادند.
آقای حیدری در پاسخ به این سوال که تیم منتخب مهاجرین ولایت فارس به عنوان پدیده نوظهور این مسابقات شناخته شده، خاطرنشان کرد: "من به جرأت عرض می کنم، ما پدیده نیستیم، ما از قبل هم خوب بودیم، اما دیده نشدیم، چون به هر حال در مرکز نیستم و در جنوب ایران قرار داریم، من با قدرت عرض می کنم که ولایت فارص قطب فوتبال مهاجرین در ایران است و ما این را با بازی خود نشان دادیم".
وی خاطرنشان کرد که در شهر شیراز، مرکز ولایت فارس، 16 تیم مهاجرین حضور دارند که مسابقات خود را به صورت منظم و به صورت لیگ برگزار می کنند، اما با مشکلاتی چون کمبود زمین فوتبال مواجه هستند.
طاهر محمدی، سرپرست تیم منتخب مهاجرین ولایت خراسان رضوی نیز به آوا گفت که امروز یک مسابقه پایاپای را با تیم فارس برگزار کردند.
وی دلیل این که نتوانستند بار دیگر به مقام قهرمانی دست یابند، گفت: "یک مقدار خستگی تیم و یک مقدار این که ما بازیکنان کمتری را در اختیار داشتیم، یکی دو بازیکنان ما در ایام اربعین در کربلا بودند و نتوانستند به جمع ما بپیوندند و ما با یک بنیه کمتر در این مسابقات شرکت کردیم".
آقای طاهری خاطرنشان کرد که با 50 درصد ظرفیت های واقعی بازیکنان فوتبال در ولایت خراسان رضوی در این مسابقات شرکت کردند.
از سوی دیگر، کبیر نوروزی، سرپرست تیم منتخب مهاجرین قزوین که کاپ اخلاق این دوره از مسابقات را به دست آورد، در گفتگو با آوا خاطرنشان کرد که این تیم از حدود 45 روز قبل از مسابقات جمع آوری شده بود، اما با وجود وقت کمی که داشتند، بازهم بازیکنان توانستند بازی خوبی از خود نشان دهند و تیم منتخب مهاجرین ولایت مرکزی را شکست دهند.

ویسی: از شش ماه به این سو برای برگزاری مسابقات افغانستان شناسی تلاش جدی شده است/ تیم ملی مهاجرین تشکیل می شود
آقای ویسی، مسئول ورزش اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران در گفتگویی با خبرنگار آوا، خاطرنشان کرد که از حدود شش ماه به این‌سو تلاش های جدی برای برگزاری این مسابقات انجام شده و در نهایت این دوره از مسابقات نسبت به دوره قبلی که در سال 1393 در اصفهان برگزار شد، بهتر برگزار گردید.
وی خاطرنشان کرد که در دومین دوره مسابقات فوتبال افغانستان شناسی، تیم های منتخب مهاجرین با امکانات و بازیکنان خوبی شرکت کرده و بازی های خوبی از خود به جای گذاشتند.
مسئول ورزش اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور ایران از میزبانی ولایت قزوین و تلاش مقام های این ولایت به خاطر برگزاری این مسابقات تشکر و قدردانی نمود.
وی تأکید کرد که تلاش دارند این مسابقات هر ساله به صورت منظم برگزار شود تا از تیم های حاضر در این مسابقات حمایت و پشتیبانی صورت بگیرد.
آقای ویسی هدف اصلی از برگزاری این مسابقات را شناساندن ورزشکاران مهاجر به سایر مهاجرین و همچنین به افغانستان خواند و ابراز امیدواری کرد که چهره های برتر این مسابقات بتوانند به افغانستان برگردند و ورزش این کشور را توسعه دهند.
این در حالی است که در جریان این مسابقات و مراسم پایانی آن، شاهد حضور هیچ مقامی از سفارت افغانستان در تهران و همچنین فدراسیون فوتبال افغانستان بودیم.
مسئول ورزش اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور ایران پیرامون برنامه های آینده خود در زمینه فوتبال مهاجرین خاطرنشان کرد که برنامه دارند یک تیم منسجم و منتخب را از بین تیم های حاضردر مسابقات افغانستان‌شناسی انتخاب کنند. به گفته وی، کارهای تشکیل این تیم منتخب انجام شده و آقای حسن روشن، مربی با استعداد ایرانی با حضور در این مسابقات استعدادیابی کردند تا در نهایت یک تیم ملی مهاجرین در ایران تشکیل شود.
آقای ویسی تأکید کرد که ورزشکاران مهاجر افغانستانی ظرفیت‌های بالا و استعدادهای خوبی دارند و آنچه در توان دارند، در راستای حمایت از این استعدادها دریغ نخواهند کرد.

عشایری: قزوین تلاش کرد میزبان خوب مسابقات افغانستان شناسی باشد
از سوی دیگر، بهمن عشایری، مدیرکل اموراتباع و مهاجرین خارجی ولایت قزوین در گفتگو با آوا، برگزاری مسابقات افغانستان شناسی را در راستای جهت گیری ها و سیاست های کلان دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران با هدف آشنایی مهاجرین خواند و گفت که در قالب جشنواره افغانستان شناسی، اتفاقات فرهنگی و ورزشی زیادی را در سطح کشور رقم زده شده که یکی از این اتفاقات و وقایع خوب و مثبت، مسابقات فوتبال مهاجرین سراسر کشور با حضور 13 تیم در ولایت قزوین است.
وی ابراز امیدواری کرد که این حرکت ها به صورت جریانی و مستمر ادامه پیدا کند.
مدیرکل اموراتباع و مهاجرین خارجی ولایت قزوین که مسئولیت برگزاری این مسابقات را به عهده داشت، خاطرنشان کرد، تا آن‌جا که توان داشتند، تمام امکانات ولایت قزوین را برای برگزاری مسابقات به صورت مطلب و مناسب بسیج کردند.
گفتنی است که 16 هزار 200 پناهنده افغانستانی و همچنین 10 هزار مهاجر دارای پاسپورت در حوزه ولایت قزوین زندگی می کنند.
امیری، معاون ولایتدار قزوین نیز در مورد میزبانی این مسابقات در این شهر به آوا گفت: "برگزاری این مسابقات به همین راحتی که تیم ها آمدند، نبود، زحمات زیادی را هم ولایت داری و خصوصا دفتر اداره اموراتباع ولایت داری متحمل شدند، برنامه ریزی های یکی دو ماهه ای داشتند، کمیته های مختلفی تشکیل شد از جمله کمیته های اسکان، تدارکات، روابط عمومی و سازمان دهی، که هر کدام از معاونان ستادی ولایت داری، مسئولیت یکی از این کمیته ها را با هماهنگی آقای عشایری بر عهده داشتند، تا این که مسابقات به نحو خوب و شایسته برگزار شد".
وی خاطرنشان کرد کرد که هر کاری، کمبود و کاستی هایی دارد و از این رو از همه عزیزانی که در این مسابقات شرکت کردند، معذرت خواهی می کند.
این در حالی است که به گفته حجت الاسلام والمسلمین صالحی، معاون اداره کل اموراتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور ایران، مسابقات فوتبال قزوین، بخشی از جشنواره بزرگ افغانستان‌شناسی است که هدف آن برگزاری مسابقات مختلف در حوزه های مختلف ورزشی و هنری و معرفی چهره های برتر و نخبه مهاجرین در این بخش هاست.

  پربازدید ترین