• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

دادستانی کل: خشونت در برابر زنان افزایش یافته است

دادستانی کل: خشونت در برابر زنان افزایش یافته است

همزمان با آغاز کمپاین مبارزه با خشونت در برابر زنان دادستانی کل کشور می گوید خشونت در برابر زنان نه تنها که کاهش نیافته است بل بیشتر هم شده است.
دادستانی کل کشور می گوید: از آغاز سال جاری تا اکنون 1726 پرونده خشونت در برابر زنان در دادستانی به ثبت رسیده و به آن ها رسیده صورت گرفته است.
این پرونده ها شامل 995 مورد لت و کوب، 147 مورد تجاوز جنسی، 70 مورد قتل، 66 مورد خودکشی، 124 مورد دشنام و تحقیر و 115 مورد آزار و اذیت می باشد.
مسوولان در دادستانی کل می گویند بیشتر این خشونت ها در ولایت های کابل، بلخ، جوزجان، هرات، تخار، بادغیس و بغلان صورت گرفته است.
آنان میزان خشونت ها در برابر زنان را در مقایسه با سال های گذشته بیشتر دانسته می گویند دسترسی زنان به نهادهای عدلی و قضایی بیشتر شده است.
سینا شنا منصور، معاون دادستانی منع خشونت در برابر زنان در مورد گفت: “امسال دسترسی زنان به عدالت بیشتر شده و زنان قربانی و متضرر به سارنوال ها بیشتر مراجعه کرده اند.”
شازیه یوسفی، رییس دادستانی ویژه منع خشونت در برابر زنان افزود: “در آغاز امسال 750 قضیه در این نهاد به ثبت رسیده است که شماری از این قضایا به دادگاه استیناف راجع شده و شماری دیگر هم فرجام خواهی شده است.”
در همین حال دادستانی کل می گوید به تمامی پرونده های خشونت در برابر زنان رسیدگی خواهد شد.
جمشید رسولی، سخنگوی دادستانی کل کشور به آریانانیوز گفت: “در هر پرونده تمام موازین محاکمات عادلانه رعایت می شود و به هر پرونده با قاطعیت و جدیت رسیدگی صورت می گیرد.”
در جریان هفته جاری نیز کمیسیون حقوق بشر افغانستان با پخش آماری از افزایش خشونت در کشور ابراز نگرانی کرد. به اساس آمار این کمیسیون در ده ماه گذشته حدود  3800پرونده خشونت در این نهاد ثبت شده است.

  پربازدید ترین