• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

از پشت کوه به دانشگاه آمدی پس ساکت باش

از پشت کوه به دانشگاه آمدی پس ساکت باش

کامران هنریار فارغ از دانشکدۀ ژورنالیسم دانشگاه هرات: پنج‌سال پیش از هلمند و از میان آتش و دود به هرات آمدم تا در دانشگاه بی‌لوحۀ آن درس بخوانم و دمی را در آسوده‌گی فضای هرات آرام بگیرم.
روزهای نخست دانشگاه فکر می‌کردم که یک سر و گردن از آن‌هایی که به دانشگاه راه نیافته اند بالاترم و به خود می‌بالیدم که دانشجوی یکی از بهترین دانشگاه‌های کشورم هستم.
اما از همان روزِ اول کنایه‌ها شروع شد. از محافظِ درب دانشگاه گرفته تا برخی از دانشجویان و استادان دانشگاه.  برخوردهای نامعقول، غیرآکادمیک و در برخی موارد غیراخلاقی استادان، همه شوق و ذوق درس خواندن را از سرم رهاند.
رفتارها را با ذهنِ دهاتی‌ام رصد می‌کردم و به حرف‌ها ذره‌بینی نگاه می‌کردم. ماه‌ها گذشت با ناهنجاری‌ها و نارسایی‌های دانشگاه بیشتر آشنا شدم. استادان به موقع بر سر صنف‌ها حاضر نمی‌شدند. جزوه‌های درسی درهم و برهم بودند. اشتباهات املایی و انشایی در تمامی جزوه‌ها وجود داشت. حرف‌های بی‌ربط و شوخی‌های بی‌مورد ضعف و کم‌دانشی استادان را می‌پوشاند.
اما آن‌چه که شخصاً برای من آزاردهنده بود، شنیدن چندین بارۀ اصطلاح «از پشت کوه آمدی» بود. استادان دانشگاه به هر کسی که لهجه داشت و نمی‌توانست هراتی را به صورت غلیظ صحبت کند، پشت کوهی می‌گفتند؛ آن هم سر صنف و جلو سایر دانشجویان.
رفتارها بسیار توهین‌آمیز و همزمان تبعیض‌آمیز بود. آن‌هایی که هرگز از تدریس و نحوه برخورد استادان شکایت و گله‌یی نمی‌کردند، نورِچشمی بودند و جای‌شان دفتر و نوشیدن پیالۀ چای با استاد بود. باری در عریضه‌یی به جای نام پوهنتون نام دانشگاه را نوشتم. استاد بدون هیچ دلیل منطقی و قانونی‌یی، عریضه را رد کرد.
چهارسال را با تبعیض‌ها، ستم‌ها، تحقیرها و شکایت‌ها گذراندم و اکنون واقعاً خوشحالم که فارغ شده‌ام.
خواستیم در این باره دیدگاه مسؤولان دانشگاه هرات را نیز داشته باشیم، اما آنان حاضر به گفت‌وگو نشدند.

  پربازدید ترین