• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

دومین دور گفتگوهای افغانستان و ایران پیرامون مشکلات مهاجرین افغانستانی در کابل برگزار شد

دومین دور گفتگوهای افغانستان و ایران پیرامون مشکلات مهاجرین افغانستانی در کابل برگزار شد

دومین دور گفتگوهای فرهنگی افغانستان و ایران در مورد مشکلات مهاجرین افغانستانی در ایران از سوی انستیتوت مطالعات استراتیژیک افغانستان در کابل برگزار شد.
در این گفتگو ها، رییس انستیتوت مطالعات استراتیژیک افغانستان، داود مرادیان تاکید کرد که مهاجرین افغانستانی هیچ گونه تهدیدی برای ایران نمی باشد.
آقای مرادیان گفت: “ما هیچ گونه تهدیدی نسبت به یگدیگر نیستیم. رفاه و ثبات افغانستان بدون شک ثبات و رفاه ایران می باشد. ما در مقایسه با دیگر همسایه های ما با ایران از نگاه ساختاری رابطه خوب داریم.”
 رییس دانشگاه علامه طباطبایی ایران، فایز دین پرست اظهار نمود که هر گونه بهبود در وضعیت مهاجرین افغانستانی سبب بیشتر شدن تقاضا می گردد.
آقای دین پرست بیان داشت: “وقتی با چنین تقاضای مهاجرین رو به رو هستیم، این نشان دهنده این است که وضعیت دو کشور در حالت متعادل نرسیده و هر گونه بهبود در وضعیت مهاجران به افزایش تقاضا کمک خواهد کرد.”
در عین حال، مقامات ایرانی تاکید نمودند که باید با پدیده مهاجرت با رویکرد جهانی برخورد صورت گیرد.
سید رسول موسوی، مشاور وزیر خارجه ایران اضافه کرد: “موضوع پناهندگی را تنها در قالب دو جانبه نبینیم، بلکه باید به عنوان یک پدیده اجتماعی و جهانی بر خورد شود.”
بر اساس آمار ها، 65 میلیون پناهنده در سراسر جهان وجود دارد که 22 میلیون آنرا پناهنده گان افغانستانی تشکیل میدهند. افغانستان پس از سوریه دومین کشوری است که بیشترین رقم مهاجران را در سال 2015 داشت.

  پربازدید ترین