• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

اهدای جایزه مصطفی(ص) به پروفسوران ایرول گلنبه و محمدامین شکراللهی در تهران

اهدای جایزه مصطفی(ص) به پروفسوران ایرول گلنبه و محمدامین شکراللهی در تهران

همزمان با فرارسیدن هفته وحدت و میلاد پیامبر گرامی اسلام، حضرت محمد مصطفی(ص)، نشان و جایزه دومین دوره جشنواره بزرگ جایزه مصطفی(ص) به پروفسور ایرول گلنبه از ترکیه و پروفسور محمدامین شکراللهی از ایران اهدا شد. هر کدام از این دانشمندان، علاوه بر نشان ویژه مصطفی، مبلغ 500 هزار دالر را از سوی بنیاد عم و فن آوری مصطفی به دست آوردند.
در مراسم با شکوهی که با حضور شخصیت های برجسته علمی از جهان، به خصوص از جهان اسلام در تالا وحدت تهران برگزار شد، این دو دانشمند برجسته اسلامی که ابداعات و اختراعات آن ها اثرگذاری جهانی داشته است، نشان و جوایز خود را دریافت کردند. در این مراسم رییس آکادمی علوم جهان و همچنین رییس آکادمی علوم جهان اسلام نیز شرکت داشتند.
پروفسور ایرول گلنبه از ترکیه، ارائه دهنده مدل و روش هایی برای ارزیابی و بهبود عملکرد شبکه های کامپیوتری به نام شبکه های گلنبه ای است که به خود او مسمی است. او تحصیلات ابتدایی دانشگاهی را در ترکیه سپری کرده و پس از مصر، دوره دکترای خود را در آمریکا سپری نموده کرده و به عنوان دستیار پروفسور در دانشگاه میشیگان کار کرده است. بعد از 5 سال، او فعالیت های خود را در فرانسه ادامه داده است.
او در سخنانی از دست اندرکاران جایزه مصطفی(ص) تشکر کرد، چرا که این جایزه را در جوزه علم و فن آوری ارائه دادند. به گفته گلنبه، جایزه مصطفی(ص) جزو معدود نهادهایی است که این چنین جوایز با کیفیت علمی را به دانشمندان اعطا می کند.
پروفسور محمدامین شکراللهی از ایران نیز که البته در خارج از این کشور مشغول فعالیت های علمی بوده، ابداع کننده پیشرفته ترین کدهای تصحیح خطای کامپیوتری در جهان به نام کد ربتور است.
وی در سخنانی گفت که با وجود تلاش ها و کارهای بسیار، هنوز خود را در مسیر یادگیری می داند و تحصیل جایزه مصطفی(ص) بار دیگر این موضوع را برای او یادآوری کرد.
این دانشمند برجسته جهان اسلام در حوزه علم و فن آوری‌ گفت که جهان اسلام می تواند بار دیگر به دوران اوج خود در این عرصه برگردد، به شرطی که به نتیجه کار اهمیت بدهد تا به خود کار.
وی خاطرنشان کرد از جایزه مصطفی برای شروع یک پروژه تحقیقاتی جدید استفاده خواهد کرد.
در همین حال، مهندس مهدی صفاری نیا، دبیر شورای سیاست گذاری جایزه مصطفی(ص)، این جایزه را یکی از نمادهای شایستگی علم و فن آوری در جهان اسلام خواند و گفت که بنیاد علم و فن آوری مصطفی در راستای فعالیت های خود، با اعطای جایزه مصطفی به عنوان نمونه ای موفق، تلاش دارد توجه جهانیان را به توانمندی های علمی جهان اسلام جلب کند و زمینه تعاملات علمی جهان اسلام را با سراسر جهانیان فراهم کند.
وی خاطرنشان کرد که در راستای حمایت از دانشمندان اسلامی در سراسر جهان، بنیاد علم و فن آوری مصطفی برنامه های خود را گسترش خواهد داد و در آینده نزدیک با کمک شخصیت ها و خیرین اسلامی، بزرگترین صندوق حمایت از علم و فن آوری را در جهان اسلام ایجاد خواهد کرد.
میر انورشاه غفاری، مستشار و کنسول سفارت جمهوری اسلامی افغانستان نیز که در این مراسم حضور داشت، به خبرنگار آوا گفت که جایزه مصطفی برای دانشمندان و نخبگان جهان اسلام دارای اهمیت ویژه ای است؛ به خصوص که این جایزه به نام سرور عالم بشریت و کائنات، حضرت محمد مصطفی(ص) نام گذاری شده است.
وی خاطرنشان کرد که از این طریق این جایزه می توان دانشمندان و پژوهشگران بزرگ جهان اسلام را مورد قدردانی قرار داد و دانشمندان و نخبگان افغانستانی نیز می توانند با ابتکارات و ارائه طرح ها و موضوعات مهم، این جایزه را به دست بیاورند.
علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی هسته ای ایران نیز که در جمع خبرنگاران سخن می گفت، تصریح کرد که ایران علی رغم همه محدودیت هایی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی با آن مواجه بوده، اکنون فصل تازه ای را در حوزه علم و فن آوری گشوده و توانسته در عرصه علم و تحقیقات، قدم های بلندی را بردارد.
وی خاطرنشان کرد، تعداد دانشجویان در جمهوری اسلامی ایران از 175 هزار تن در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، اکنون به چهار و نیم میلیون دانشجو رسیده، در قبل از انقلاب، ایران تنها در یکی دو رشته مقطع تحصیلی دکترا را داشت، اما حالا همه رشته ها تا مقطع دکترا آموزش داده می شود.
صالحی تصریح کرد که ایران یک شتاب عظیمی را در عرصه علم و فن آوری داشته و بزرگترین دستاورد آن، فن آوری هسته ای بوده است.
او جایزه مصطفی را یک جایزه بین المللی خواند که برای دانشمندان ایرانی نیست، بلکه برای دانشمندان جهان اسلام در هرجایی که زندگی می کنند، است.
رییس سازمان انرژی هسته ای ایران از مقاسیه جایزه مصطفی با جایزه نوبل و این که برخی این جایزه را نوبل اسلامی می خوانند، انتقاد کرد و گفت که این جایزه مصطفی اسلامی است، ویژگی های خاص خودش را دارد و هیچ دلیلی وجود ندارد که بخواهیم آن را با سایر جوایز در سطح جهان مقایسه کنیم.
وی ابراز امیدواری کرد که جایزه مصطفی به همین سبکی که تا حالا پیش رفته، آرام آرام جای خود را در جهان باز کند.
قابل یادآوری است که به گفته دکتر حسن ظهوری، رییس کار گروه علمی جایزه مصطفی، فراخوان دوره دوم جایزه مصطفی در ماه ثور 1395، در حوزه های علم و فن آوری نانو، اطلاعات و ارتباطات، زیستی و پزشکی و کلیه زمینه های عم و فن آوری، به 363 نهاد علمی و پژوهشی معتبر در میان 51 کشور از 57 کشور اسلامی و همچنین یک هزار و 622 دانشمند برجسته جهان اسلام ارسال گردید که به دنبال آن تا 10 قوس 1395، 241 اثر از 31 کشور به دست دبیرخانه جایزه مصطفی رسید. پس از داوری مقدماتی 241 اثر، 57 اثر در حوزه فن آوری اطلاعات و ارتباطات و 23 اثر در حوزه تمام زمینه های علم و فن آوری وارد مرحله داوری نهایی شدند. در نهایت، از میان 57 اثر در حوزه فن آوری اطلاعات و ارتباطات، 2 اثر به شورای سیاست گذاری جایزه مصطفی معرفی شد و یک اثر به عنوان برنده انتخاب گردید. در بخش تمام حوزه های علم و فن آوری نیز یک نفر مورد تأیید نهایی قرار گرفت. این مسابقات هر دو سال یک بار برگزار می گردد و دور بعدی آن در سال 2019 خواهد بود.

  پربازدید ترین