• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

رییس جمهور غنی 2018 را سال مهم برای همکاری های افغانستان و ازبکستان خواند

رییس جمهور غنی 2018 را سال مهم برای همکاری های افغانستان و ازبکستان خواند

محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور در جریان سفر به ازبکستان بیست سند همکاری و چهل قرارداد را به ارزش 500 میلیون دالر به امضا رساند.
آقای غنی گفت: “امروز ما موافقتنامه‌هایی را به امضاء رسانیدیم که یک چوکات حقوقی و کامل همکاری‌های دولت با دولت را در راستای خواست‌ها و آرزوهای کلیدی دو کشور به ‌وجود می‌آورد.”
رییس جمهور کشور، ازبکستان را شریک خوب در همکاری های امنیتی، اقتصادی و سیاسی دانست.
وی همچنان از طرح حکومت برای ثبات افغانستان سخن زده و سال 2018 را سال مهم برای همکاری های مشترک میان افغانستان و ازبکستان خواند.
او افزود: “طرح من این است که سال 2018، سال فراهم آوری خدمات، تطبیق برنامه ها و سال دنبال کردن و اجرای عملی تعهدات ما باشد، آقای رییس جمهور اجندای را که  در کنفرانس سمرقند شما بخاطر همکاری منطقوی مطرح کردید، در نتیجه آن هر یک از کشورهای همسایه تان به رفاه و ثبات بیشتر خواهند رسید و موقف شما در روند استانبول- قلب آسیا بخاطر اتصال آسیای مرکزی با آسیای جنوبی و شرق آسیا، از اهمیت بسزای برخوردار است”.
در همین حال شوکت میرزایف، رییس جمهور ازبکستان از همکاری های بیشتر به افغانستان خبر داد.
آقای میرزایف اظهار داشت: “این سفر برای ما اهمیت تاریخی دارد، به طور خاص در بخش تجارت و ترانزیت میان دو کشور که از این طریق روابط اقتصادی میان دو کشور بیشتر از این گسترش خواهد یافت ما از روند صلح و ثبات در افغانستان پشتیبانی می‌ کنیم. ازبیکستان در آینده نزدیک یک قنسلگری دیگر را در افغانستان باز خواهد کرد.”
بر بنیاد گفته های حکومت در چند سال گذشته تلاش دارد تا افغانستان را که یک کشور محاط با خشکه است از محاصره اقتصادی بیرون کند و وابستگی این کشور با بند کراچی را کاهش دهد، بندری که همواره برای افغانستان چالش آفرین گفته می شود.

  پربازدید ترین