• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

اعلامیه مشترک روسای جمهوری افغانستان و ازبکستان

اعلامیۀ مشترک از جانب جلالتمآب شوکت میرضیایف، رییس جمهوری ازبکستان و جلالتمآب محمداشرف غنی، رییس جمهوری اسلامی افغانستان
تاشکند، 14 قوس 1396
مصادف به 5 دسامبر 2017
بنابر دعوت جلالتمآب شوکت میرضیایف رییس جمهوری ازبکستان، جلالتمآب محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان، طی یک سفر رسمی از تاریخ 4 الی 6 دسمبر 2017 به ازبکستان سفر نمودند.
طی مذاکرات که در فضای دوستی و اعتماد متقابل صورت گرفت، سران دو کشور راجع به همکاری دو جانبه در عرصه های متعدد در سطح عالی به شمول مسائل بین المللی ذیعلاقه تبادل نظر نمودند، و دو طرف دیدگاه های همدیگر را در مورد همه موضوعات مورد بحث مشابه ارزیابی نمودند.
رؤسای جمهور دو کشور روند تطبیق اسناد و توافقنامه های دوجانبه قبلی را مورد غور قرار داده و همکاری دو کشور را در عرصه های سیاسی، تجارتی- اقتصادی، فرهنگی، کمک های بشردوستانه و سایر عرصه ها «به سرعت در حال توسعه» ارزیابی نمودند. در این راستا، سران دوکشور موارد آتی را اعلان نمودند:
1-با گذار از مرحله دیدگاه مشترک به سوی اقدامات عملی جهت توسعه و تحکیم هرچه بیشتر همکاری های وسیع براساس احترام متقابل، برابری، حسن همجواری و منافع مشترک، دو طرف آمادگی خویش را برای ایجاد و انکشاف چارچوب حقوقی روابط دو جانبه، راه اندازی مشورت های سیاسی در سطوح مختلف، و تقویت مشارکت متقابل ابراز نمودند.
2-جانب افغانستان پالیسی جمهوری ازبکستان تحت رهبری جلالتمآب شوکت میرضیایف جهت توسعه و تحکیم روابط و همکاری ها استوار بر منافع متقابل با کشور های همسایه را تحسین و ستایش نمود. جلالتمآب محمد اشرف غنی استراتیژی توسعه ازبکستان برای سالهای 2017-2021 را که در حال تطبیق می باشد عالی ارزیابی نموده و آنرا عامل عمده برای رسیدن ازبکستان به رفاه و شگوفایی بیشتر خواند. متقابلاً، جلالتمآب شوکت میرضیایف، رییس جمهوری ازبکستان، از دیدگاه و تلاش های جلالتمآب رییس جمهور محمد اشرف غنی در راستای تقویت و توسعه دوستی چندین بعدی، ‌تجارت و امنیت مشترک،‌ ترانزیت و انکشاف اقتصادی میان افغانستان و کشور های آسیای میانه به ویژه تعمیق اعتماد و همکاری میان افغانستان و ازبکستان قدردانی نمود. جلالتمآب میرضیایف افزود که در نتیجه همین تلاش های ستودنی روابط دولت های آسیای میانه و افغانستان بعد از استقلال جمهوریت های آسیای میانه در بلندترین سطح و استوار بر منافع متقابل قرار داشته است.
3-رؤسای جمهور دو کشور بیست و پنجمین سالگرد آغاز روابط سیاسی کشورهای شانرا با مسرت یاد نموده و انکشاف روابط حسنه خویش را در این مدت مثبت تلقی کردند.
4-با درک اینکه همکاری در سطح بین المللی تأمین کننده منافع هر دو کشور می باشد، طرفین در قسمت تقویت حمایت و مشارکت متقابل در چارچوب سازمان های بین المللی به ویژه سازمان ملل متحد ابراز علاقه مندی نمودند.
طرفین همچنان بر اهمیت انکشاف مستمر، امنیت و ثبات در جهان بر اساس اهداف و اصول میثاق سازمان ملل متحد و سایر قوانین و نورم های پذیرفته شده بین المللی که بر نقش مهم این سازمان و ادارات آن جهت رسیدگی به معضلات جهانی و منطقوی دلالت می کند، تأکید نمودند.
5-رؤسای جمهور دو کشور همکاری ها در چارچوب سازمان همکاری های شانگهای و سازمان همکاری های کشور های اسلامی را رضایتبخش خواندند.
6-رؤسای جمهور دو کشور بر حل منازعات و اختلافات در روابط بین الملل از طریق مذاکرات سیاسی و سایر راه های مسالمت آمیز با رعایت جدی اصول و نورم های اساسی بین المللی که در میثاق سازمان ملل متحد گنجانیده شده است، تأکید نمودند.
7-رؤسای جمهور دو کشور به این باور اند که دستیابی به صلح و ثبات در افغانستان عنصر مهم برای حفظ و تقویت امنیت و ثبات آسیای میانه، کشور های منطقه، و فرا-منطقه می باشد. آنها بالای ضرورت حل سیاسی برای تأمین صلح و مصالحه میان حکومت ج.ا.افغانستان و گروه طالبان به رهبری و مالکیت حکومت تأکید نمودند. برای نیل به این هدف، رهبران دو کشور همکاری مؤثر منطقوی و جهانی را جهت ایجاد فضای مناسب برای تأمین صلح و مصالحه پایدار یک نیاز مبرم دانستند.
8-رؤسای جمهور دو کشور نگرانی های عمیق خویش را نسبت به تهدیداتی در حال رشد از جانب جنگجویان خارجی و تروریزم بین المللی، افراطیت، جرایم فراملتی سازمان یافته، مهاجرت های غیرقانونی، قاچاق مواد مخدر،‌ و سایر چالش ها فرا راه امنیت منطقه ابراز داشتند. بدین اساس، رهبران دو کشور بالای اهمیت روابط دوجانبه، اجماع منطقوی و همکاری بین المللی برای مبارزه با تهدیدات و چالش های متذکره تأکید نمودند. جلالتمآب شوکت میرضیایف از تلاش های جانب افغانستان برای تقویت همکاری های منطقوی و جهانی در این راستا حمایت و قدردانی نمود. دو طرف امضای پروتوکول بین الحکومتی در مورد ایجاد کمیسیون مشترک امنیتی را به طور اخص با اهمیت شمردند.
9-رؤسای جمهور دو کشور توسعه روابط اقتصادی-تجاری مبنی بر منافع متقابل را جهت تقویت روابط موجود میان جمهوری اسلامی افغانستان و جمهوری ازبکستان حایز اهمیت دانستند. بدین لحاظ، طرفین بالای افزایش حجم و توسعه ساحه تجارت دوجانبه از طریق تطبیق «نقشه راه» که جهت انکشاف همکاری میان جمهوری ازبکستان و جمهوری اسلامی افغانستان در ماه جنوری 2017 در کابل به امضأ رسید، تأکید ورزیدند. در این راستا، طرفین استفاده از اتاق های تجارت ازبک-افغان در شهر های کابل و مزار شریف و بهره برداری از فرصت های مرکز لوجستیکی بین المللی «ترمز-کارگو» در شهر ترمز را با اهمیت دانستند.
جانب افغانستان از مساعدت های جانب ازبکستان جهت رسیدگی به نیازمندی های اقتصادی کشور در عرصه های مختلف عرضه خدمات و اجناس اظهار امتنان نمود. جانب ازبکستان آمادگی خویش را برای افزایش گندم، ادویه جات، تجهیزات برقی، مواد تعمیراتی، منرالها، عراده جات، امبولانس، ماشین و آلات زراعتی، و تولیدات صنعتی و غذایی در بازار های افغانستان ابراز نمود. طرفین آمادگی خویش را جهت اتخاذ تمام اقدامات لازم به منظور افزایش حجم تجارت دوجانبه الی سال 2019 به یک میلیارد دالر امریکایی و رشد منظم آن برای سال های آینده ابراز نمودند.
10-سران دو حکومت نتایج دومین نشست کمیسیون مشترک تجارت، اقتصاد، ترانسپورت و انرژی را که در ماه دسمبر 2016 برگزار شده بود مثبت ارزیابی نمودند. آنها همچنان بر تقویت نقش این کمیسیون منحیث یک میکانیزم مؤثر برای تطبیق توافقنامه ها در عالی ترین سطح به زمان معین آن بدون قید و شرط تأکید نمودند. برعلاوه، آنها نقش این کمیسیون را در خصوص همآهنگی اقدامات برای توسعه همکاری های مفید متقابل با اولویت قرار دادن تجارت، ترانزیت، اقتصاد، و ارتباطات مهم دانستند.
11-رؤسای جمهور دو کشور اولویت بخشیدن برای همکاری های دوجانبه در عرصه ترانسپورت و دهلیز ترانزیتی جهت ایجاد کوتاه ترین و مؤثرترین راه به بازارهای خارجی را قابل اهمیت تلقی نمودند.
در این راستا، طرفین بالای تسریع روند ساخت و ساز راه آهن و شاهراه ها به شمول ایجاد تأسیسات ترافیکی برای ترانزیت و تجارت در قلمرو افغانستان موافقت نمودند. به طور اخص، طرفین به اساس همکاری دوجانبه سریع و تجارب منافع مشترک بالای پروژه های ذیل جهت تأسیس زیربناهای ترانسپورتی در افغانستان موافقت نمودند:
ساخت و ساز خط آهن مزارشریف- هرات که در چارچوب دهلیز ترانسپورتی افغانستان طرح ریزی شده است؛
ساخت و ساز خط انتقال برق سرخان-پلخمری با ظرفیت 500 کیلووات برق از منطقه سرخان دریای ازبکستان به شهر پلخمری افغانستان؛
بازسازی سرک حلقوی کابل: سرک قیصر-لامان، تونل سالنگ، و غیره.
رؤسای جمهوری دو کشور از امضای موافقتنامه همکاری پل ترمز-حیرتان میان ارگان های ذیربط دو کشور استقبال نمودند.
12-طرفین از آغاز پرواز های مستقیم از کابل به تاشکند منحیث یک گام مهم در راستای تقویت ارتباطات منطقوی و روابط میان تجار و مردم دو کشور استقبال کردند.
13-با درک مسؤلیت حفظ دوستی دیرینه، برادری، و همکاری میان مردم دو کشور، طرفین تعهد خویش را جهت انکشاف و تقویت روابط دوجانبه در عرصه فرهنگی، تعلیمی، ساینس، هنرها، ورزش و غیره تجدید نمودند.
14-جانب افغانستان از مساعدت های جانب ازبکستان برای ظرفیت سازی منابع بشری افغانستان در ساحات مختلف قدردانی نمود.
15-طرفین اظهار اطمینان نمودند که آغاز کار قونسلگری جمهوری اسلامی افغانستان در شهر ترمز ازبکستان باعث تقویت همکاری های دوجانبه و منطقوی از طریق طی مراحل سریع موضوعات قونسلی و حقوقی شهروندان دو کشور و سایر کشورها بلاخص آنعده از افرادیکه فعالیت های تجارتی و اقتصادی دارند خواهد شد.
16-رؤسای جمهوری دو کشور اظهار اطمینان نمودند که گفتگوهای مثمر و اسناد امضأ شده دوجانبه در جریان این سفر باعث تقویت روابط تاریخی و حسن همجواری میان ازبکستان و افغانستان براساس اصول برابری و منافع مشترک خواهد گردید.
17-رییس جمهوری اسلامی افغانستان جلالتماب محمداشرف غنی مراتب احترامات خود را به جلالتمآب شوکت میرضیایف و مردم ازبکستان بابت مهمان نوازی آنها از هیات افغانستان ابراز نموده و از رییس جمهور ازبکستان دعوت نمودند تا با درنظرداشت وقت مناسب طی سفر رسمی به افغانستان تشریف بیاورند. زمان این سفر از مجاری دیپلماتیک مورد توافق قرار خواهد گرفت.

محمد اشرف غنی
رییس جمهوری اسلامی افغانستان
شوکت میرضیایف
رییس جمهوری ازبکستان

  پربازدید ترین