• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

انتقال لین برق 500 کیلو ولت ترکمنستان از مسیر بامیان نسبت به مسیر سالنگ مناسبتر است

انتقال لین برق 500 کیلو ولت ترکمنستان از مسیر بامیان نسبت به مسیر سالنگ مناسبتر است

 یافته‌های کمیسیون بررسی مطالبات مردم درباره لین برق 500 کیلوولت نشان می‌دهد که انتقال لین برق 500 کیلو ولت از مسیر بامیان-میدان وردک نسبت به مسیر سالنگ از نظر کمی و کیفی، تامین کننده منافع ملی می‌باشد.
کابینه حکومت وحدت ملی در 11 ثور 1395 ه. ش تصمیم گرفت که مسیر انتقال پروژه لین برق 500 کیلوولت از مسیر بامیان- میدان وردک به مسیر سالنگ تغییرکند.
این تصمیم کابینه با واکنش تند شماری از باشندگان ولایت‌های مرکزی روبرو شد و در اعتراض به آن جنبش روشنایی شکل گرفت. این اعتراض‌ها تاکنون ادامه دارد.
پس از این اعتراض‌ها، ریاست جمهوری به تاریخ 26 سنبله 1396، کمیسیونی را متشکل از مقامات حکومتی و نمایندگان جنبش روشنایی توظیف نمود تا به منظور تامین شفافیت در طرح و تطبیق پروژه‌های انکشافی و رسیدگی به مطالبات شهروندان، تمامی اسناد ملی و بین المللی مرتبط به پروژه برق 500 کیلوولت را بررسی کند.
اعضای مردمی این کمیسیون امروز یافته‌های کمیسیون را با مردم شریک کرد.
سردار قلندری عضو کمیسیون گفت که براساس گزارش کمیته تخنیکی کمیسیون بررسی مطالبات مردم، که دو مسیر را با شاخص های سیزده گانه مانند افزایش قابلیت اطمینان شبکه برق کشور و امکان اتصال منابع تولید برق داخلی با هم مقایسه نموده است، مشخص شد که مسیر بامیان-میدان وردک به مراتب چه از نظر کمی و کیفی و چه از نظر منافع کوتاه مدت و بلند مدت، تامین کننده منافع ملی می باشد.
آقای قلندری بیان داشت که  همچنان این کمیته پس از بررسی های دقیق علمی و تخنیکی، وجود تناقضات بین جدول مقایسوی و متن یکی از اسناد ارایه شده به شرکت برشنا را که درآن امکان ساخت لین برق در دو مسیر با هم مقایسه شده بود، به اتفاق آرا تایید نمود که این موضوع یک بار دیگر سهولت امکان ساخت پروژه در مسیر بامیان-میدان وردک را محرز می سازد.
به گفته وی، قرار بود که براساس حکم ریاست جمهوری پس از تثبیت یافته های تخنیکی، باید در جلسه پایانی کمیسیون، راه حل مشخص کمیسیون در روشنی این یافته ها، به مقام ریاست جمهوری جهت اتخاذ تصمیم لازم ارایه می گردید.
این عضو کمیسیون تاکید کرد که داکتر محمد همایون قیومی رییس کمیسیون برخلاف حکم ریاست جمهوری از برگزاری جلسه کمیسیون خودداری ورزید. از این رو آنان یافته‌های شان را با مردم شریک کرده اند.
وی تاکید کرد که یافته‌های کمیسیون با ریاست جمهوری شریک شده و اعضای کمیسیون، این گزارش تکمیلی را با کشورها و مجامع کمک کننده با افغانستان به شمول نهاد بانک انکشاف آسیایی که تمویل کننده پروژه می باشد، شریک خواهند نمود تا در تخصیص کمک های خویش در پروژه های انکشافی، منافع ملی مردم افغانستان را در نظر گرفته و از شیوع فساد و تصمیم های مبتنی بر تبعیض در این پروژه ها جلوگیری نمایند.

  پربازدید ترین