• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

واکنش های جهانی به دستور انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس

واکنش های جهانی به دستور انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس

با صدور فرمان انتقال سفارت امریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس و به رسمیت شناخته شدن این شهر به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی دونالد ترامپ، بلافاصله موج واکنش‌ها نسبت به این تصمیم آغاز شد.
از دبیر کل سازمان ملل متحد تا رهبران گروه حماس و روسای جمهور کشورها، واکنش‌هایی منفی نسبت به این تصمیم رئیس جمهور امریکا ت متحده نشان دادند.
در چند روز گذشته رهبران سیاسی جهان نسبت به احتمال صدور این فرمان از سوی ترامپ هشدار داده و وی را به دنباله روی از روند کنونی صلح میان فلسطین و اسرائیل فرا خوانده بودند.

محمود عباس: قدس پایتخت جاودانه فلسطین خواهد بود
رئیس تشکیات خودگردان فلسطین ضمن محکوم کردن فرمان دونالد ترامپ در انتقال سفارتخانه امریکا به بیت المقدس و به رسمیت شناختن این شهر به عنوان پایتخت اسرائیل، تصمیم رئیس جمهوری آمریکا را به منزله خروج این کشور از گفتگوهای صلح خواند.
محمود عباس افزود: «بیت‌المقدس تا ابد پایتخت فلسطین خواهد بود و اقدام آقای ترامپ اعتباری ندارد.»

ایران تصمیم آمریکا را به شدت محکوم کرد
وزرات امورخارجه ایران در بیانیه‌ای نسبت به انتقال سفارت ایالات متحده به بیت‌المقدس، به رسمیت شناختن این شهر بعنوان پایتخت اسرائیل از سوی دولت آمریکا باعث «تحریک مسلمانان و شعله‌ور شدن انتفاضه جدید و تشدید تندروی و رفتارهای خشم‌آلود» خواند و مسئولیت این اتفاقات را متوجه دولت آمریکا و اسرائیل دانست.

حماس: ترامپ درهای جهنم را به روی منافع آمریکا باز کرد
به گزارش خبرگزاری فرانسه حماس در واکنش به دستور دونالد ترامپ برای انتقال سفارتخانه ایالات متحده به بیت‌المقدس اعلام کرد که با این فرمان «ترامپ درهای جهنم را به روی منافع خود باز کرد.»

آنتونیو گوترش: هیچ راه‌ حل جایگزینی برای صلح اسرائیل و فلسطین وجود ندارد
دبیر کل سازمان ملل متحد دقایقی پس از سخنرانی دونالد ترامپ و صدور فرمان انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس گفت : «من همواره در مقابل اقدامات یک جانبه‌ای که روند صلح فلسطین و اسرائیل را به خطر بیاندازد واکنش نشان داده‌ام.» وی افزود: «در این لحظات اضطراب‌آور می‌خواهم این مسئله را روشن کنم که هیچ نقشه دوم و راه حل جایگزینی برای صلح دو کشور وجود ندارد و از مقامات اسرائیل و فلسطین می‌خواهم مذاکرات را پی بگیرند.»

بشار اسد: در کنار فلسطین تا تشکیل کشور به پایتختی بیت‌المقدس می‌مانیم
بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه نیز در واکنش به رسمیت شناخته شدن بیت‌المقدس بعنوان پایتخت اسرائیل اعلام کرد که نهضت فلسطین در کنار اعراب تا زمان برقراری کشور فلسطین به پایتختی بیت‌المقدس باقی خواهد ماند.

ماکرون کشورهای منطقه را به آرامش دعوت کرد
امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری با«یک‌جانبه» خواندن تصمیم دولت آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن بیت‌المقدس بعنوان پایتخت اسرائیل، کشورهای منطقه را به آرامش دعوت کرد.
رئیس جمهور فرانسه گفت: «این تصمیمی ناگوار و بر خلاف تمام قطعنامه های شورای امنیت است و فرانسه آن را تائید نخواهد کرد.»

ترکیه تصمیم رئیس جمهوری آمریکا را «غیر مسئولانه» توصیف کرد
وزیر امور خارجه ترکیه در حساب توئیتری خود نوشت: «ما سخنان غیر مسئولانه مقام‌های ایالات متحده را در انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس و به رسمیت شناختن اورشلیم بعنوان پایتخت اسرائیل محکوم می‌کنیم. این تصمیم بر خلاف قوانین بین‌المللی است.»

اردن: تصمیم آمریکا به لحاظ قانونی بی اثر است
اردن با رد تصمیم آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل، آن را به دلیل پافشاری بر اشغال بخش شرقی این شهر توسط اسرائیل در جنگ 1967 و تناقض با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد «به لحاظ قانونی بی اثر» خواند. سخنگوی دولت اردن گفت سخنان رییس جمهور آمریکا قطعنامه‌های پیشین سازمان ملل را زیر پا می‌گذارد.

تظاهرات اعتراضی در ترکیه
صدها نفر با تجمع در مقابل کنسولگری آمریکا در استانبول به تصمیم دونالد ترامپ برای به رسمیت شناختن بیت المقدس اعتراض کردند.

بریتانیا
سخنگوی ترزا می نخست وزیر بریتانیا گفت: «ما در مورد تصمیم انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم و شناسایی اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل پیش از توافق در مورد موقیت نهایی آن، با آمریکا اختلاف نظر داریم.»
جرمی کوربین رهبر حزب کارگر بریتانیا نیز اقدام آمریکا را «تهدیدی برای صلح» در منطقه دانست.

مجامع بین المللی
 اتحادیه اروپا و سازمان ملل به آمریکا هشدار دادند که تصمیم دونالد ترامپ بر روند صلح تاثیر منفی می‌گذارد و چشم انداز صلح اعراب و اسراییل را به خطر می‌اندازد.

♦️ سعد حریری نخست وزیر لبنان، ضمن اعلام همبستگی با ملت فلسطین ، تصمیم ترامپ مبنی بر انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس را محکوم کرد
♦️ نوری المالکی معاون رئیس جمهوری عراق اعلام کرد: به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر اعلام جنگ و تجاوز به حقوق مردم فلسطین است
♦️ آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان از تصمیم ترامپ درباره قدس حمایت نمی کند.
♦️ اتحادیه اروپا از تصمیم ترامپ و پیامدهای آن ابراز نگرانی کرد
♦️ رئیس جمهوری سوریه: آینده قدس را دولت یا رئیس جمهوری تعیین نمی کند بلکه تاریخ آن و عزم و اراده ی دوستداران مسئله فلسطین، آن را مشخص می کند
♦️ سخنگوی وزارت خارجه کانادا: کانادا قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به‌رسمیت نمی‌شناسد
♦️ وزارت خارجه قطر مخالفت کامل خود با هر گونه اقدامی در جهت به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را اعلام کرد.
♦️ دولت مغرب که ریاست کمیته قدس را بر عهده دارد، در اعتراض به تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا برای انتقال سفارت این کشور به قدس اشغالی، کاردار سفارت آمریکا را احضار کرد.
♦️ نخست وزیرانگلیس درواکنش به تصمیم ترامپ در شناسایی بیت المقدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل گفت: وضعیت بیت المقدس بایستی در مذاکرات صلح فلسطین و اسرائیل مشخص شود
 ترزا می: قصد دارم درخصوص به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت "اسرائیل" با ترامب صحبت کنم
♦️ سناتور آمریکایی: همگرایی کشورهای عربی و اسرائیل حول تهدید ایران اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل را آسان‌تر کرده است.
♦️ نمایندگان پارلمان اردن در اعتراض به تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا درباره  انتقال سفارت آمریکا به قدس در مقابل سفارت این کشور تحصن کردند

  پربازدید ترین