• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

برخی از شخصیت ها و نمایندگان مردم در ولسی جرگه: شورای ملی، پیمان امنیتی کابل ـ واشنگتن را بدون تأخیر لغو کند

برخی از شخصیت ها و  نمایندگان مردم در ولسی جرگه: شورای ملی، پیمان امنیتی کابل ـ واشنگتن را بدون تأخیر لغو کند

برخی از شخصیت ها و نمایندگان مردم در ولسی جرگه در واکنش به اقدام اخیر امریکا، از شورای ملی خواستند که برای لغو پیمان امنیتی کابل ـ واشنگتن بدون تأخیر اقدام نماید.

احمدضیاء مسعود در واکنش به سخنان اخیر رئیس جمهور امریکا نوشته، بیت‌المقدس به حیث سرزمین تاریخی فلسطینی‌ها و اولین قبله عبادتی برای همه مسلمانان جهان است. این شهر برای مسلمانان از اهمیت خاص دینی برخوردار است که شامل هیچ نوع تعاملات سیاسی دو طرفه و یا چند طرفه‌ از کشورهای حامی اسرائیل نمی تواند شود.

وی گفته که همچنان این سرزمین آبایی و تاریخی فلسطینی ها است که از هزاران سال پیش تا اکنون در آنجا زندگی می‌کنند. این حق مسلم مردم فلسطین است تا در بیت‌المقدس حاکمیت خود را به حیث پایتخت کشور مستقل فلسطین داشته باشند.

معاون اول رئیس جمهور سابق کشورمان تصریح کرد: کشورهای بزرگ جهان باید به هویت های دینی، سرزمین های مقدس ادیان مختلف و احساسات دینی مسلمانان احترام قائل باشند، نادیده گرفتن مقدسات دینی جوامع انسانی، سیاسی ساختن آن و یا تجاوز بر همچو جاهای مقدس، استفاده از زور برای غصب آن نه تنها در جهت خلاف ارزشهای بشری و خلاف قطع‌نامه‌های سازمان ملل است؛ بلکه این گونه تصامیم اشتباه همگرایی ملت ها، همزیستی مسالمت‌آمیز و تامین صلح و ثبات بین المللی را جدا آسیب می‌زند. و حتا میتواند منشاء بی ثباتی ها، تحریک خشونت های مذهبی و از بین رفتن فضای اعتماد بین دولت امریکا و کشورهای اسلامی شود.

این سیاست مدار کشور در پایان نوشته اقدام اخیر ایالات متحده امریکا در به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسراییل نه تنها که قابل قبول کشورهای مسلمان و تمام مسلمانان نیست، در عین زمان این اقدام در جهت خلاف همه کوشش هایی است که تا به حال به خاطر صلح صورت گرفته است.

در ادامه این واکنش ها لطیف پدرام نماینده مردم در پارلمان نوشته رژیم جنایتکار آمریکا در خاورمیانه با شکست مفتضحانه مواجه گردید. ترامپ "عقده ی تصعید" خود را با رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونستی خواست درمان کند. من اقدام ترامپ علیه مردم فلسطین را محکوم می کنم و مثل همیشه در کنار مردم فلسطین قرار خواهم گرفت.

وی گفته به عنوان عضو مجلس نمایندگان از شورای ملی می خواهم برای لغو پیمان امنیتی کابل-واشنگتن بدون تاخیر اقدام نمایند.

آیت الله ساجدی نیز که در کنفرانس وحدت اسلامی در تهران حضور دارد در واکنش به مواضع اخیر امریکا واکنش نشان داده و گفته که بر همه مسلمان ها زن و مرد و بر هر مسلک و مذهبی که باشد، نباید در این باره سکوت کند.

وی گفته که باید در مقابل ظالم و ستم گر ولو امریکا باشد حرف حق را گفت و حقایق را به مردم رساند که این اقدام او خطرناک است.

ایشان تصریح کرده که نه تنها در این کار اسرائیل موفق نخواهد شد به امید خدا و اتفاق و اتحاد مسلمین آن سرزمین هایی که گرفته است انشالله از دست رژیم اسرائیل نجات پیدا میکند و دو باره قدس به آغوش اسلام بر میگردد.

مولوی رحمانی نیز از شرکت کنندگان کنفرانس وحدت اسلامی در اظهار نظری به موضوع رسمیت بخشی به انتقال پایتخت اسرائیل به بیت المقدس واکنش نشان داده و از کشورهای اسلامی که پشت پرده با امریکا و اسرائیل دست دوستی دراز می کنند و آنها را تشجیع می کنند اظهار تأسف کرده است.

وی می گوید که چنانچه کشورهای اسلامی یکدست، یک فکر و همسو باشند دشمنان نمی توانند اندک توهینی به مقدسات مسلمانان داشته باشند.
مولوی رحمانی تصریح کرد که از سابق معلوم بود که دشمنان در برابر وحدت مسلمین و کشورهای اسلامی کمر بسته کرده و یکی از نشانه های خصومت و عقده های قلبی شان همین به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی است.

او از کشورهای اسلامی که دست دوستی به سوی امریکا و اسرائیل دراز کرده خواست که در واکنش به اقدام اخیر این دو کشور قطع دوستی کنند وگرنه سرنوشت شان بدتر از نمرود و فرعون خواهند شد و مورد شدید عذاب الهی قرار می گیرند.

  پربازدید ترین