• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

ﮔﺴﺘﺎﺧﻲ اﺧﻴﺮ ﺗﺮاﻣﭗ حرکتی گستاخانه و ماجراجویانه برعلیه امت اسلامی و بی حرمتی به مقدسات اسلامی است

ﮔﺴﺘﺎﺧﻲ اﺧﻴﺮ ﺗﺮاﻣﭗ حرکتی گستاخانه و ماجراجویانه برعلیه امت اسلامی و بی حرمتی به مقدسات اسلامی است

مولوی محمد مختار مفلح رئیس حزب نهضت اسلامی افغانستان در پیوند به گفته های ترامپ رییس جمهور امریکا مبنی بر اینکه قدس را پایتخت اسرائیل اعلام کرد اظهار داشت: ما مردم مسلمان افغانستان با تمسک به آیات قرآن کریم و سنت نبوی، با الهام از اصل اخوت اسلامی و حس انسان دوستی و با اتکا به آموزه های اسلامی مبنی بر فرضیت جهاد در برابر متجاوز و نیز با درک همه جانبه از اوضاع جاری در جهان اسلام، منطقه و جهان، حرکت اخیر آن موجود پلید، مبنی بر انتقال سفارت غاصبانه و غیر مشروعش به بیت المقدس شریف را تقبیح و به شدید ترین الفاظ محکوم می کنیم.
به گفته مفلح این حرکت پدیده ای زیر نام ترامپ، حرکتی گستاخانه و ماجراجویانه برعلیه امت اسلامی و بی حرمتی به مقدسات اسلامی به شمار می رود.
این فعال دینی و سیاسی افزود: این رفتار، هیچ نوع جنبه مثبت و توجیه قانونی و حقوقی نداشته بلکه در جهت خلاف همه اسناد حقوقی بین المللی قرار داشته و هیچ گاهی از ﺟﺎﻳﮕﺎﻩ حقوقی برخوردار نخواهد شد.
وی ادامه داد: این رفتار به جز تشدید خشونت، ترویج جنگ در کشورهای اسلامی و نیز بی ثباتی در منطقه سود دیگری به بار نیاورده و ما در عین حال حق دفاع مشروع از اراضی مقدس فلسطینی ﺭا برای ملت فلسطین محفوظ میدانیم.
او تصریح کرد: همه حکام منطقه شرق میانه که در همسویی با استکبار جهانی امریکا قرار دارند، در این جنایت هولناک شریک بوده و در این خیانت تاریخی شامل اند. به خصوص سردمداران سعودی که هزینه این جنایت را از قبل پرداخته اند.
او تاکید کرد: برای همه امت اسلامی لازم است تا در برابر این عمل جنایت بار اعلام موضع نموده و به هر نحو ممکن از ابراز نفرت و انزجار در برابر این عمل دریغ نورزند.
او خواهان تحریم امریکا از سوی جهان اسلام شد و تاکید کرد: بر همه اهل تجارت جهان اسلامی شایسته است تا از هر نوع داد و ستدی که امریکا از منافع آن مستفید شود، دوری نمایند.
در همین رابطه بنیاد شهید مسعود نیز اعلامیه ای صادر کرده و گفته بیت المقدس برای همۀ ادیان آسمانى که ریشۀ مشترک ابراهیمی دارند مکان مقدس است، ازینرو قرنهاست که نماد همگرایی و همزیستی ادیان الهی محسوب میگردد. تصمیم یکجانبه، سیاسی، پرتناقض و تحمیلی آقای ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحدۀ آمریکا مبنی بر هدیه دادن بیت المقدس به اسرائیل از هر نقطه نظری که بسنجیم، نه عملی است و نه هـم منطقى، چون بن‌بست تاریخی صلح را در خاورمیانه، بشدت پیچیده تر و فضاى عمومى را براى هـمه خطرناک تَر میسازد.
در ادامه اعلامیه آمده است: گذشته از اینکه رهبران جهان اسلام درچه وضعیتِ نابسامانی بسر می برند، و اما واقعیت امروزی اینست که ملت های مسلمان، وجدان جهـانى، احساسات انسانی، نهادهای بین المللی، روابط عمومی، قدرت های نرم و ده ها پدیدۀ نوظهور پیوسته، هـمه یکسان اجازه نمیدهند که باور یک امت بزرگ جهانی و حق یک ملتی که سراسر عمر چندین نسل آن در مبارزه و مقاومت براى حقش سپرى شده است، قربانی هدیه دادن و هدیه گرفتن دو رفیق شفیق، در مغایرت کامل در برابر همۀ اصول و میثاق های پذیرفته شدۀ بین المللی و تعهدات جهانی گردد.
بنیان شهید مسعود افزوده: روی هم رفته نفس خود اعلام و تصمیم بر اجرائى ساختن آن، جنگ ادیان، تمدن ها و تقابل کشورها، بازی های خونین را مشتعل تر و میزان بی ثباتی را بشدت بالا خواهد برد. مسجد الاقصى در بیت المقدس بعنوان اولین قبلۀ اسلام، جایگاه حیثیتى برای همۀ مسلمانان جهان دارد. مسؤولیت جمعى نهادهای جهـانى است تا بخاطر حفظ اعتبار نورم هـاى بین المللى و حفظ نظم جهان از برسمیت شناختن بیت المقدس بعنوان پایتخت اسرائیل جلوگیری نمایند و اجازه ندهند با اتخاذ چنین سیاست هـا، ساحۀ مانور خشونت، افراطی گرایی و تروریزم بیش از این وسعت پیدا کند و انسانیت قربانى آن گردد.
بنیاد شهید احمدشاه مسعود ضمن محکوم کردن اعلام بیت المقدس بعنوان پایتخت اسرائیل، خواستار هرچه عاجل تر تصمیم و اجماع جهانی در امر تحقق صلح در منطقه می باشد.

  پربازدید ترین