• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

رویا سادات با بی بی سی «دری» مصاحبه نکرد

رویا سادات با بی بی سی «دری» مصاحبه نکرد

خانم رویا سادات، فیلمساز کشورمان و یکی از شخصیت‌های تاثیرگذار جهان به انتخاب نشریه فارین پالیسی با «بی‌بی‌سی دری» در اعتراض به تغییر نام اخیر این سرویس مصاحبه نکرد.
این موضوع را در تماسی که با خانم سادات داشتم، ازشان پرسیدم و ایشان تایید کردند و اجازه دادند که درباره این مسئله بنویسم.
خانم سادات از جمله 181 چهره علمی،‌ فرهنگ و ادبی از افغانستان، ایران و تاجیکستان است که در نامه‌ای سرگشاده به مسئولان بی‌بی‌سی تغییر نام این سرویس به «دری»‌ را نقض آشکار بی‌طرفی و اصول راهنمای سردبیران بی‌بی‌سی خواندند.
مدیران بی‌بی‌سی افغانستان که اهمیت موضوعات سیاسی را هم به سلیقه و میل خود و با درنظرداشت اهداف قومی و سمتی و روابط شخصی‌اشان با مقامات دولتی درجه‌بندی می‌کنند،‌ احتمالا آن قوه تعقل حرفه‌ای لازم را ندارند که درک کنند که تصمیم خانم سادات برای مصاحبه نکردن چقدر از نظر حرفه‌ای برای بی‌بی‌سی « دری» خجالت‌آور است.
شیوه‌ی مدیریت قدیمی و سنتی در سازمان بی‌بی‌سی این فرصت را به این مدیران داده که بخش افغانستان را ارث پدری خود فکر کنند و در قلمرو بریتانیا قانون اساسی افغانستان را پیاده کنند. در بخش پشتو که هنوز تفکر طالبانی حاکم است، کارمندان زن را به خاطر پوشش و رفتارشان تهدید می‌کنند،‌ دشنام می‌دهند و اگر کار نداد به پدر آن زن ایمیل می‌نویسند که دخترش را «آدم» کند. (این قضیه به رسانه‌ها و حتی به پارلمان بریتانیا کشیده شد.)
در بخش «دری» به استناد بیش از صد صفحه سندی که من شخصا دیده‌ام، حداقل در یک مورد به یکی از کارمندان زن از سوی یکی از همین مدیران با هدف سوءاستفاده جنسی وعده ترفیع داده شد. من این اسناد را شخصا به بی‌بی‌سی ارسال کردم که به آن رسیدگی شود. اما مدیر مربوطه به جای توبیخ تشویق شد.
بنابراین، از مدیریت پوسیده‌ی سازمان بی‌بی‌سی نمی‌شود انتظار داشت. اما از بیرون می‌توان از راه‌های مختلف فشار وارد کرد. خوب است همه کسانی که به «دری» شدن بی‌بی‌سی اعتراض دارید،‌ لطفا مثل خانم سادات از مصاحبه با بی‌بی‌سی «دری» یا هرگونه سهمگیری دیگری در تولید رسانه‌ای خودداری کنید. این‌که این انصراف خود را به اطلاع دیگری می‌رسانید یا نه تصمیم شماست. ولی متشکر می‌شوم اگر به من هم اطلاع دهید.
موضوع دیگر جهت اطلاع‌رسانی: شکایت رسمی از «بی‌بی‌سی دری» را ثبت کرده‌ایم، و منتظر پاسخ هستیم. معلوم است که تاخیر پاسخ‌دهی بخش رسیدگی به شکایات هم ناشی از اختلافات درونی بی‌بی‌سی بر سر همین قضیه است. فقط می‌خواهم به مدیران بی‌بی‌سی یادآوری کنم که گمان نکنید موضوع را فراموش خواهیم کرد.

  پربازدید ترین