• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

تاکید ریاست اجرایی بر مشارکت زنان در سطح رهبری حکومت

تاکید ریاست اجرایی بر مشارکت زنان در سطح رهبری حکومت

رییس اجرایی، عبدالله عبدالله میگوید: زنان در کشور، به ویژه در ولایت ها از حق اموزش و پرورش محروم اند و برای مشارکت زنان در سطح رهبری هیچ  کاری صورت نگرفته است.
آقای عبدالله اظهار نمود: “بیشتر، بار جنگ را زنان بر دوش کشیدند. مشارکت انان در سطح رهبری یکی از تعهدات حکومت وحدت ملی بود که حالا ما تصمیم داریم که پست معاونیت 12 ولایت را به زنان بدهیم.”
معاون دوم ریاست اجرایی، محمد محقق هم در مراسم گشایش کمپاین شانزده روزه محو خشونت علیه زنان هم به سپردن بست های بلند حکومتی به انان تاکید کرد.
آقای محقق بیان داشت: “چرا باید زنان همیشه معاون باشند؟ ما باید والی و وزیر زن داشته باشیم.”
در عین حال، معاون اول ریاست اجرایی، محمد خان تاکید کرد که خشونت تنها از سوی مردان خلاصه نمی شود؛ بلکه خشونت زن علیه زن هم در کشور صورت می گیرد.
آقای محمد خان اضافه کرد: “باید یاد کنم از اینکه تنها خشونت از سوی مردان صورت نمی گیرد؛ خشونت علیه زنان هم است. وقتیکه نرگس نهان به پارلمان رفت زنان بر ضدش زیاد کمپاین کردند و برایش رای اعتماد ندادند.”
وزیر اموز زنان، دلبر نظری در این نشست با نگرانی از وضعیت زنان در کشور از حکومت خواست تا به پرونده های خشونت علیه آنان رسیده گی شود.
خانم نظری گفت: “خواست ما تخفیف بر زندانیان و رسیده گی به پرونده خشونت علیه زنان است.”
این نخستین بار نیست که از نقش دادن زنان در سطح رهبری حکومت سخن گفته می شود؛ در گذشته هم رییس جمهور گفته بود تعهد انان برای تأمین همه جانبۀ نقش زنان در حکومت واضح است.

  پربازدید ترین