• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

ترامپ کمک هایش را به پاکستان به گونه ی مشروط امضا کرد

ترامپ کمک هایش را به پاکستان به گونه ی مشروط امضا کرد

دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکا کمک مالی 700میلیون دالری به پاکستان را امضا، اما تاکید کرد که این پول در صورتی به پاکستان پرداخت می‌شود که لانه‌های امن هراس افگنان را در خاکش نابود کند.
دونالد ترامپ، به جیمزمتیس وزیر دفاع‌اش وظیفه سپرده است که چگونگی اراده اسلام آباد را در کار مبارزه با هراس افگنی بررسی و سپس کمک‌ها را پرداخت کند.
در بخشی از اعلامیه کاخ سفید آمده است: "ترامپ دستور تخصیص 700میلیون دالری کمک سالانه امریکا به پاکستان را به عنوان بودجه پشتیبانی از بخشی از برنامه‌های ایتلاف ناتو امضا کرده، اما از وزیر دفاع خود خواسته است که در صورت اقدام عملی پاکستان در جنگ برضد هراس افگنی، این کمک مالی به صورت کامل پرداخت شود در غیرآن نیم آن."
ازسال 2001 بهاینسو امریکا در برابر همکاری پاکستان در کار مبارزه با هراس‌افگنی و همراهی پاکستان با امریکا در نبرد با گروه‌های هراس‌افگندر افغانستان، هفتصدمیلیون دالر برای تامین هزینه‌های نظامی پاکستان در اختیار این کشور قرار می‌دهد.
اما در افغانستان، دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع ملی تاکید دارد که پاکستان اراده‌ای برای مبارزه با هراس افگنی ندارد و باید امریکا و جامعه جهانی فشارها بر این کشور را افزایش دهند.
پس از اعلام راهبرد امریکا برای افغانستان و جنوب آسیا، فشارها بر اسلام آباد افزایش یافت. بسیاری از مقام‌های امریکایی باور دارند که اسلام آباد با آنکه ده‌ها میلیون دالر از امریکا گرفته، هیچگونه اقدام عملی در کار مبارزه با شبکه حقانی و هراس افگنان نداشته است.
با این وجود، کلید خزانه امریکا برای کمک به پاکستان در دست جیمز متیز است و اگر متیز، تایید کند که اسلام آباد همکاری بیشتری در مبارزه با هراس افگنی می‌کند، تمامی این کمک‌ها پرداخت می‌شود، در غیر این صورت، تنها نیمی از آن تادیه خواهد شد.

  پربازدید ترین