• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

چرا دفتر طالبان در قطر بسته می شود؟!

چرا دفتر طالبان در قطر بسته می شود؟!

طالب زمانی برای امریکا پایان یافت که گروه تازه نفسِ داعش ظهور کرد و حال با بسته شدن دفتر این گروه در دوحه، تروریسمِ افغانستان در دستان داعش زیر سایه واشنگتن ظهور خواهد کرد  
طالبان را می توان معروف ترین گروه تروریستی جهان نامید که از دل القاعده به وجود آمد و توانست به حاکمیت چند ساله در افغانستان دست یابد تا هدف حمله امریکا شود برای ایجاد پایگاه های دایمی در خاک کشور.
گروه تروریستی که توسط امریکا به وجود آمد و از سوی پاکستان هر روز قدرتمند و مجهزتر شد اکنون زمان آن برای کاخ سفید به سر آمده زیرا سلاحی جدید و ویرانگرتر با نام داعش در اختیار دارد.
هرچند طالبان در ظاهر از ابتدای اعلام وجود داعش در افغانستان همواره به مقابله با این گروه پرداخت اما با توجه به تجربه گذشته تلخ کشور، گروه های تروریستی می توانند تبدیل به متحدان قدرتمندی شوند زیرا هدف آنان نابودی انسانیت و بقای این گروه ها در گرو حمایت خارجی است.
از جانب دیگر، با تنگ تر شدن دامنه محاصره گروه داعش در سوریه و عراق، امریکا در پی انتقال نیروهای این گروه به افغانستان است که بارها توسط مقام های ارشد روسیه بیان شد و جنرال دوستم ماه ها قبل هشدار داده بود.
رییس جمهور ترامپ برای بستن دفتر طالبان در قطر با اعمال فشار بر رییس جمهور غنی، در دیدار با امیر قطر نیز این پیشنهاد را مطرح کرد اما چرا امریکا خواهان بستن این دفتر است؟
تاریخ مصرف طالبان برای امریکا به سر آمده زیرا هر گروه تروریستی هرچند قدرتمند نمی تواند سلاحی مدام العمر برای حامیان خود باشد و از جانب دیگر، تغییرات بزرگ مناسبات سیاسی جهان و منطقه از عاملان اصلی در چرخش های سیاسی قدرت های جهان می باشد.
و زمانیکه داعش تازه نفس با سیل عظیم نیرو دیگر قلمروی برای حکمرانی ندارد، می تواند بهترین گزینه برای واشنگتن باشد که بهتر از طالبان و دیگر گروه های قدیمی تر تروریستی، راه گشای اهداف این کشور شود و در این راستا چه بهتر از جغرافیای مساعدی چون افغانستان.
طالبان که هیچ گاه نتوانست جایگزینی همچون ملاعمر داشته باشد با اختلاف های درونی دسته و پنجه نرم می کند و در حالی که جهان نسبت به سیاست حمایتی امریکا در کنار پاکستان از این گروه واکنش نشان می دهد، تبدیل به مهره ای سوخته شده که زمان تغییر نام و ملحق شدن به گروه تروریستی تازه نفس رسیده است.
در همین راستا، هم اشرف غنی به عنوان رییس جمهور افغانستان که بقای حکومت وی در گرو کمک های امریکا می باشد و به عبارتی دست نشانده این کشور در قدرت و هم امیر قطر در جهت خواست ترامپ برای بسته شدن دفتر طالبان در دوحه گام بر می دارند زیرا هنگامی که قطر از سوی همسایه های خود در محاصره فلج کننده اقتصادی قرار دارد به دنبال پشیبانی واشنگتن است.
پس از آنکه قطر از سوی عربستان، بحرین، مصر و امارات متحده عربی متهم به حمایت از تروریسم و ایران شد در محاصره شدید اقتصادی قرار گرفت و عربستان دفتر طالبان در دوحه را نمادی از قدرت دیپلماتیک این کشور می داند، ترامپ نشان داد که در این نبرد همپیمان ریاض است.
حال با بسته شدن دفتر طالبان در قطر و ضربه سنگینی که این گروه متحمل می شود نمی توان امید به نابودی آن داشت زیرا بنا به استراتژی امریکا در خاورمیانه و بخصوص افغانستان، نیروهای این گروه جذب داعشی خواهد شد که قرار است در کشور جابه جا شود.
به عبارتی اگر سوریه و عراق نتوانست مامنی برای گروه تروریستی خشن داعش باشد و با دخالت روسیه و ایران شکست خورد اما افغانستان که در سیطره و حکومت آن تحت نفوذ امریکا می باشد می تواند به مانند طالبان، مامن داعش باشد.
طالب اگر به پایان راه نزدیک است و آخرین نفس های خود را می کشد ظرفیت بدل شدن به داعشی را دارد که اکنون جهان را در وحشت جنایت ها و فجایع خود فرو برده و افغانستان اگر در رویای امنیت و ثبات به سر می برد اما با توجه به رویدادهای تلخ پیرامون آن سرنوشت تاریکی خواهد داشت اگر استراتژی جابه جایی داعشِ واشنگتن به سرانجام برسد.

  پربازدید ترین