• سه شنبه, 29 حوت 1402
    خبرگزاری افغان ایرکا

کدام بیماری در کدام گروه خونی؟

کدام بیماری در کدام گروه خونی؟

گروه خونی شما چیست؟ اما آیا باید نوع گروه خونی خود را بدانید؟ شناخت نوع گروه خونی به چه دردی می خورد؟ تحیقات نشان می دهند دانستن نوع گروه خونی، اطلاعات زیادی به ما می دهد.
 دلیل اصلی شناخت نوع گروه خونی، مسئله انتقال خون است، در مواردی که شما نیاز به خون شخص دیگری دارید و یا کسی محتاج اهدای خون شماست.
همچنین نوع گروه خونی می تواند به شما بگوید که به کدام بیماری بیشتر و به کدام بیماری کمتر مبتلا شوید. البته شما نمی توانید نوع گروه خونی خود را تغییر دهید.
شاید دانستن بیماریی که شما در معرض ابتلا به آن هستید، باعث ایجاد انگیزه برای تغییر سایر جنبه های زندگی تان شود تا سالم تر بمانید.

لخته شدن خون
کسانی که گروه خونی شان O است، کمتر در معرض خطر ابتلا به لخته شدن خون قرار دارند.
یک پزشک می گوید در بیماریی مانند بیماریVon Willebrand که یک اختلال خونریزی دهنده ارثی است، افراد مبتلا به گروه های خونی  A، B  و  AB، 30 درصد بیشتر در معرض خطر به ارث بردن این اختلال هستند.
برآورد شده است که داشتن گروه خونی AB، فرد را تقریبا 20 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به لخته شدن خون قرار می دهد.

سرطان معده
داشتن گروه خونی O مثبت یا منفی می تواند چند بیماری ایجاد کند و یا از شانس ابتلای به برخی بیماری ها بکاهد.
متأسفانه اخبار نسبتا بدی در مورد ابتلا به بیماری هایی همچون سرطان در افرادی با گروه خونی خاص وجود دارد؛ به عنوان مثال افراد با گروه خونی A در معرض خطر بیشتری در رابطه سرطان معده هستند، اما علت آن هنوز هم مشخص نشده است. ولی افرادی که دارای خون O هستند، به میزان قابل توجهی کمتر دچار سرطان معده می شوند.

زخم های گوارشی
اگر دارای گروه خونی نوع A یا  ABهستید، ناامید و ناراحت نباشید. یکی از مزیت های داشتن گروه خونی A  یا AB این است که احتمال ابتلای شما به زخم های گوارشی (مثل زخم معده) از افرادی که دارای گروه خونی O هستند، کمتر است.
هنوز علت اینکه چرا در نوع  Oبیشتر احتمال دارد که زخم های گوارشی ایجاد شود، معلوم نیست، اما محققان حدس می زنند که این تفاوت مربوط به واکنش ایمونولوژیک متفاوت این گروه خونی به عفونت هاست.

بیماری های قلبی عروقی
طبق تحقیقات دانشکده بهداشت عمومی هاروارد، افرادی که دارای گروه خونی O هستند، 23 درصد کمتر از دیگران دچار بیماری های قلبی عروقی می شوند. طبق این مطالعه، افرادی که در بالاترین سطح خطر ابتلا به این بیماری ها هستند، افراد دارای گروه خونی نوع AB و B هستند. فراتر از پدیده ژنتیک، مکانیزم دقیق این مسئله نامشخص است.

سرطان پانکراس
یکی دیگر از ویژگی های مثبت گروه خونیO  ، ابتلای کمتر به سرطان پانکراس یا لوزالمعده است. یک مطالعه نشان داد که در افراد دارای خونی A  32 درصد ، گروه خونی AB 51 درصد و گروه خونی B 72 درصد احتمال ابتلا به این سرطان وجود دارد.
البته تحقیقات بیشتری لازم است تا به طور دقیق مشخص شود که چرا این گروه های خونی از نظر ژنتیکی بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده می باشند، به ویژه تحقیقاتی که به تاثیر آنتی ژن خون بر التهاب می پردازند.

نکته پایانی
همانطور که اشاره شد شما نمی توانید نوع گروه خونی خود را تغییر دهید. ولی می توانید تغییراتی در شیوه زندگی تان ایجاد کنید که احتمال ابتلا به بیماری ها را کم کند. یعنی باید به برنامه غذایی سالم، ورزش منظم و ممانعت از سیگار اهمیت دهید.

زینب حکیمی

  پربازدید ترین