• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

هشدار مقامات برلین به اشرف غنی درباره تنش های ولایت بلخ

هشدار مقامات برلین به اشرف غنی درباره تنش های ولایت بلخ

در ادامه تنش‌ها بر سر تغییر والی بلخ بین حزب جمیعت اسلامی و ارگ ریاست جمهوری مقامات برلین در حمایت از عطامحمد نور به اشرف غنی درباره خروج نیروهای آلمانی از کشور هشدار دادند.
شمال افغانستان و به ویژه ولایت بلخ حوزه حضور نیروهای آلمانی محسوب می‌شود در نتیجه کشمکش‌های اخیر بین اشرف غنی و عطامحمد نور سبب نگرانی آلمانی‌ها شده است.
چندی پیش «زیگمار گابریل» وزیر خارجه آلمان به کابل سفر کرده بود که به صورت جداگانه با اشرف‌غنی، عبدالله و صلاح الدین ربانی رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان دیدار کرد.
«نور رحمان اخلاقی» رئیس تلویزیون «نور» در توییتر خود نوشت: وزیر خارجه آلمان در جریان دیدارش با اشرف غنی درباره ادامه تنش‌ها در ولایت بلخ هشدار داده است.
وی افزود: وزیر خارجه آلمان در دیدار با اشرف غنی تاکید کرده است که در صورت افزایش تنش‌های سیاسی در ولایت بلخ نیروهای آلمانی خاک افغانستان را ترک خواهند کرد.
احزاب سیاسی در آلمان هنوز نتوانسته‌اند برای تشکیل حکومت جدید در این کشور به توافق برسند، پارلمان آلمان ماه گذشته ماموریت نیروهای آلمانی در افغانستان را به مدت سه ماه تمدید کرده بود.
در حال حاضر بیش از هزار نظامی آلمانی در افغانستان حضور دارند که بیشتر آنها در شمال کشور و در شهر مزار شریف مستقر هستند و آلمان پس از آمریکا، بزرگترین حامی مالی دولت افغانستان محسوب می‌شود.
تنش‌های سیاسی بین رئیس جمهور توافقی و رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی پس از آن افزایش یافت که اشرف غنی با پذیرش استعفای عطامحمد نور، والی جدیدی برای بلخ تعیین کرد.
عطامحمد نور نیز هشدار داد بدون اجرای پیش‌شرط‌های حزب جمعیت اسلامی از ولایت بلخ کناره گیری نخواهد کرد زیرا اشرف غنی توافق کرده بود که پس از اجرایی شدن شروط این حزب استعفای وی را اعلام کند.
حزب جمعیت اسلامی نیز از ارگ ریاست جمهوری خواست تا درباره این موضوع تجدید نظر کند و هشدار داد که اگر اشرف غنی برای برکناری عطامحمد نور از زور استفاده کند با مقاومت این حزب روبرو خواهد شد.
ظاهرا نگرانی مقامات آلمانی پس آن تشدید شده است که ارگ ریاست جمهوری با پافشاری بر کناره گیری عطامحمد نور تلاش کرده تا از طریق اعمال زور و استفاده از نیروهای ارتش والی جدید بلخ را در این ولایت مستقر کند، اما نیروهای ارتش از برخورد با عطامحمد نور خودداری کردند و وزارت دفاع افغانستان به ناچار اعلام بی طرفی کرد.

  پربازدید ترین