• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

خواندن صیغه محرمیت در دنیای مجازی

خواندن صیغه محرمیت در دنیای مجازی

 اگر کسی با قواعد این دنیا آشنا نباشد، خیلی زودتر از آنچه تصور می کند، با شکست و ناکامی مواجه خواهد شد، بسیاری از انسان های شیاد با چیدن دام های عنکبوتی و با شیوه های مختلف سعی می کنند دیگران را تسخیر خود کنند و به نوعی آنها را تا پرتگاه پشیمانی و افسوس پیش ببرند.
دنیای مجازی همچون دنیای حقیقی دارای قواعد و قوانین خود است، اگر کسی با قواعد این دنیا آشنا نباشد، خیلی زودتر از آنچه تصور می کند، با شکست و ناکامی مواجه خواهد شد، بسیاری از انسان های شیاد با چیدن دام های عنکبوتی و با شیوه های مختلف سعی می کنند دیگران را تسخیر خود کنند و به نوعی آنها را تا پرتگاه پشیمانی و افسوس پیش ببرند، از این رو برای در امان ماندن از آسیب های فضای مجازی نیاز به کسب مهارت هایی از جنس معرفت و بصیرت است.

یک چاله فضایی در فضای مجازی
یکی از چاله های فضای مجازی که گاهاً دختران جوان گرفتار آن می شوند، «محرمیت های من در آوردی» است، برخی افراد برای اینکه ساده تر بتوانند افراد ساده لوح را اسیر وسوسه های اغوا گرایانه خود کنند مسیری را در پیش روی دختران جوان قرار می دهند که هیچ جایگاه و سندی در منابع اسلامی ندارد.

صیغه خواهر و برادری
گاهی برخی افراد در شبکه های پیام رسان و اجتماعی برای اینکه برخی دختران را اسیر خود کنند، آنها را دعوت به خواندن صیغه خواهر و برادری می کنند، این دسته افراد از روی ناآگاهی و یا از سر علم و شیطنت ادعا می کنند که می توان، با یک عبارت عربی و یا فارسی بین دو جنس مخالف عقد خواهر و برادری ایجاد کرد و همانند دو خواهر و برادر رضایی و یا نَسبی با هم ارتباط عاطفی و اجتماعی داشت!
واقعیت امر این است که در شریعت اسلامی به هیچ وجه این چنین عقد و محرمیتی وجود ندارد و هیچگاه به وسیله عقد بین دو جنس مخالف عُلقه ی محرمیت از جنس خواهر و برادری ایجاد نمی‌شود. این نوع گفتار اغوا گرایانه مصداق روش سخن باطلی است که خدای متعال از آن نهی کرده است. «وَ اجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ؛[حج، آیه30] و از سخن باطل بپرهیزید!.»

صیغه عقد موقت تنها برای چت و گفتگو
در این بازار غبار آلود و مسموم مجازی، عده ای برای رسیدن به خواسته های شهوانی خود و برای اغوای دختران ساده لوح در پوششی مذهبی راه حل ارتباط با جنس مخالف را عقد موقت معرفی می کنند، این دسته افراد بدون رعایت قواعد و قوانین عقد موقت، علاوه بر اینکه احکام اسلامی را به گونه ای غیر صحیح تفسیر می کنند با این اجتهاد باطل، مسیر را برای هر گونه دست درازی و ارتباط غیر شرعی با جنس مخالف برای خود آزاد می کنند و یک ارتباط پنهانی را با جنس مخالف آغاز می کنند، این در حالی است که خدای متعال در قرآن کریم از ارتباط پنهانی با جنس مخالف نهی کرده است. «وَ لا مُتَّخِذاتِ أَخْدان؛[نساء، آیه 25] و نه دوست پنهانى بگیرند.»
نوعاً این دوستی های پنهانی به دور از چشم ولی و سرپرست دختران جوان شکل می گیرد، از این رو کسانی که با پوششی اسلامی و با ادعای خواندن عقد موقت با دختران جوان ارتباط برقرار می کنند، بی توجه به رضایت والدین هستند و همواره با دلایلی واهی به دنبال راه فراری از این شرط عقد موقت هستند، این در حالی است، که بر اساس روایات صریح و فراوان اجازه ولی برای اجرای عقد موقت لازم و ضروری دانسته شده است.[1]

فریب ظاهر سازی های عاشقانه را نخوریم
یکی از نکات بسیاری مهم که همه جوانان بخصوص دختران در حوزه  فعالیت های سایبری باید به آن توجه داشته باشد این است، که بسیاری از افراد برای فریب ما نقش یک بازیگر قهار و عاشق را بازی می کنند، از این رو برای تسخیر قلب و روح ما خود را به آب و آتش می زنند تا اینکه پرده فهم و شناخت ما را کدر و تاریک کنند، عشق و محبت های افراطی مسیر انتخاب صحیح را به روی ما می بندد و به نوعی ما را در انتخاب گزینه صحیح به اشتباه می اندازند.[2]

گوهر درونی خود را ارزان نفروشیم
هر چند نیاز به ازدواج و تشکیل یک زندگی مشترک یک خواسته طبیعی و خدادادی است که در وجود تمام انسان وجود دارد، ولی نباید رسیدن به این خواسته طبیعی به هر قیمت و روشی صورت گیرد، دختران جوان اگر به گوهر درونی خود واقف باشند، آن را ارزان در اختیار دیگران قرار نمی دهند، بلکه به گونه اخلاقی و معقولانه رفتار می کنند، که همچون جواهری در قصر خریدارهای او انسان های سرشناس و شایسته باشند، نه افراد کلاش و کلاهبرداری که بدون هیچ سرمایه اخلاقی و دینی به دنبال تاراج گوهر درونی افراد هستند.

پی نوشت ها:
[1]. عوالی اللئالی العزیزیة فی الأحادیث الدینیة، ج‏1، ص306. «أَنَّهُ قَالَ‏ أَیُّمَا امْرَأَةٍ نَکَحَتْ نَفْسَهَا بِغَیْرِ إِذْنِ وَلِیِّهَا فَنِکَاحُهَا بَاطِل‏؛ یعنی:هر زنی که بدون اذن ولیّ نکاح شود؛ نکاحش باطل است»
[2]. نهج الفصاحة، ص438،ح 1346. «حُبُّکَ الشَّیْ‏ءَ یُعْمِی وَ یُصِم‏؛ محبتى که نسبت بچیزى دارى کور و کرت می کند.»

  پربازدید ترین