• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

غنی با حمایت آمریکا محکم و با قدرت در حال پیشروی است!

غنی با حمایت آمریکا محکم و با قدرت در حال پیشروی است!

با حمایت آمریکا اشرف غنی اینقدر محکم پیش می رود. اگر آمریکا حمایت خود را از اشرف غنی سلب کند، حتی همان سربازی که در داخل ارگ کنار دوازه ایستاده است هم از اشرف غنی اطاعت نمی کند.
ظاهرا میان حزب جمعیت و حکومت توافقاتی صورت گرفته است و قرار است تمهیدات شکستاندن بن بست بلخ و کابل مهیا شود. یکی از منابع نزدیک به چانه زنی های سیاسی گفته است برای حل بن بست مقداری خوشبینی وجود دارد. دلیل این جدال ها و علت اصلی این زد و خوردها چه می تواند باشد؟
فضل احمد معنوی رییس پیشین کمیسیون انتخابات در برنامه «تحول» گفت: همه نابسامانی هایی که در کشورصورت می گیرد بر اثر عملکرد ارگ ریاست جمهوری است. عملکرد غیر مسوولانه، غیر عاقلانه، غیر سیاسی را که ارگ ریاست جمهوری متاسفانه انجام داده، باعث تمام این خیزش ها و اعتراض ها و جدال های جناح های سیاسی شده است. هر جناحی که بتواند این حکومت را راست بسازد، حکومت را از این غلطی هایش برگرداند، حکومت را به واقعیت ها متوجه بسازد از این راه غلطی را که می پیماید به راه راست بکشاند شاهکار کرده است.
وی، در خصوص نارضایتی های مردم در گروه ها و شهرهای مختلف از حکومت مختلف بیان داشت: عملکرد حکومت باعث شده است که جمع بزرگی از مردم افغانستان و از ولایات و اقوام مختلف ناراضی شده اند. شکی نیست که یک تعداد نارضایتی های خود را مثل من به زبان بیان می کنند. کسانی که از یک موقف و موقعیت و جایگاه نظامی، سیاسی و مردمی برخوردار هستند طبیعی است که از همان موقعیت خود حرف بزنند.
معنوی افزود: دلیل این جزیره بازی و پارت بازی اشخاص نیستند. همه اینها را حکومت آغاز کرده است. انحصار گرایی را شروع کرد، محدود ساختن قدرت را در دایره ای کوچک آغاز کرد. عملکرد حکومت باعث شد که دیگران را حساس بسازد. این حکومت در راهی که روان است اگر توانش برسد هر کسی را که در افغانستان سرش به تنش می ارزد را از قدرت کنار می زند و اگر توان بیشتری داشت شاید بدتر از آن عمل کند که مردم در حکومت های مسبتد گذشته حتی شاهد نبودند.من از کارکرد غیر مسوولانه حکومت بسیار شاکی هستم و باورم این است هرگونه عملی که در قالب و یا چوکات قانون و یا خلاف قانون انجام می شود عاملش خودش حکومت است. مردم را همین حکومت تحریک می کند.
رییس پیشین کمیسیون انتخابات در خصوص حمایت آمریکا از اشرف غنی می گوید: اشرف غنی وقتی انتخابات را برنده نمی شود اما با یک توافق بر کرسی ریاست جمهوری تکیه می کند اما توافقی را که در پایش امضا کرده به همان امضا هم احترام نمی گذارد. حالا خود چه انتظاری دارد که شریک های دیگر قدرت بیایند و در برابر امضای اشرف غنی تمکین کنند. به این دلیل اشرف غنی به امضای خود تمکین و احترام نکرد که جناح رقیب خود را باید تضعیف کند و نه تنها به این اکتفا نکرد بلکه سربازگیری را در تیم جانب مقابل شروع کرد و یک نوع اختلاف اندازی را انجام داد. چرا که هم قدرت در دستش بود و هم ثروت در اختیارشان است. از طرف دیگر از زور خارجی ها هم استفاده کرد. با وجود حمایت بی دریغ آمریکا و ناتو از این حکومت اشرف غنی اینقدر محکم پیش می رود. اگر جامعه بین المللی حمایت خود را از اشرف غنی سلب کنند، حتی همان سربازی که در داخل ارگ کنار دوازه ایستاده است هم از اشرف غنی اطاعت نمی کند.
وی معتقد است دیگر هیچ حمایتی از اشرف غنی از جانب مردم وجود ندارد و بیان داشت: یک حکومت وقتی می تواند بر مردم حاکمیت خود را گسترده بسازد که از متن و بطن آن مردم و جامعه بیرون شده باشد و به حمایت آن مردم بر سر قدرت آمده باشد و بعد هم خدمات لازم را به مردم ارایه کرده باشد و توانسته باشد رضایت مردم را فراهم بسازد. یک حکومتی که اولا به رای مردم نیامده باشد از حمایت برخوردار نیست. دو، در برابر مردم قرار گرفته، سه، با گذشت هر روز نارضایتی ها بیشتر می شود چه انتظاری می رود که مردم از این حکومت حمایت کنند؟

  پربازدید ترین