• سه شنبه, 29 حوت 1402
    خبرگزاری افغان ایرکا

برای حفظ سلامت مثانه چه کنیم؟

برای حفظ سلامت مثانه چه کنیم؟

 مثانه یکی از مهم‌ترین اندام ها در بدن انسان محسوب می شود. این اندام مسئولیت کمک به تخلیه مواد زائد مایع از بدن را بر عهده دارد. این وظیفه ای دائمی است که می تواند چند بار در روز رخ دهد و بر همین اساس به دفع ادرار چند باره روزانه نیاز است.
 به رغم نقش چشمگیر در کمک به حفظ سلامت بدن، مثانه اندامی بسیار پویا است و با افزایش سن انسان دستخوش تغییراتی می شود. اغلب، این تغییرات شامل فعال‌تر شدن مثانه می شوند و فرد هرچه بیشتر به استفاده از توالت نیاز پیدا می کند.
افزون بر این، مثانه می تواند با افزایش سن انسان با تغییرات سلامت مواجه شود، اگرچه این شرایط تا حدود زیادی با چگونگی رفتار و رسیدگی ما به این اندام در طول زندگیمان بستگی دارد. اما برای حفظ سلامت مثانه چه کارهایی می توانیم انجام دهیم؟

پرهیز از نگه داشتن ادرار
یکی از ساده‌ترین و آسان‌ترین اقداماتی که می توانید برای حفظ سلامت مثانه خود انجام دهید، پرهیز از نگه داشتن ادرار برای مدت زمان طولانی است. اگرچه ممکن است گاهی اوقات مجبور به انجام این کار شوید، اما نگه داشتن مداوم ادرار می تواند به عضلات اطراف مثانه آسیب وارد کند و قضاوت درباره این که به واقع چه زمانی به استفاده از توالت نیاز دارید را دشوار سازد.

پرهیز از نوشیدن دیرهنگام مایعات در شب
اگر از جمله افرادی هستید که حداقل یک بار در شب از خواب بیدار می شوید تا مثانه خود را خالی کنید، محدود کردن میزان مایعات مصرفی هنگام شب ایده خوبی محسوب می شود. این کار احتمال خواب شبانه با کیفیت بالا و بدون وقفه که بدن به آن نیاز دارد را افزایش می دهد.
به طور ویژه، پرهیز از مصرف مایعاتی که می توانند مثانه را تحریک کنند و موجب بیدار شدن از خواب شوند، اهمیت دارد. نوشیدنی های کافئین‌دار، مانند قهوه، چای، و نوشابه های گازدار و همچنین نوشیدنی های الکلی، مانند آبجو و شراب، از آن جمله هستند. به عنوان یک قانون، دو ساعت پیش از خواب مایعات مصرف نکنید و تلاش کنید مصرف مایعات خود را در محدوده آب، آبمیوه، و نوشیدنی های فاقد کافئین حفظ کنید.

عجله نکردن هنگام دفع ادرار
اگر قصد دارید مثانه خود را سالم و کارآمد حفظ کنید، هنگام دفع ادرار زمان کافی به این کار اختصاص دهید و برای خروج از توالت پیش از این که مثانه به طور کامل تخلیه شود، عجله نداشته باشید.
این یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای پیشگیری از آسیب دیدن مثانه و یا مراجعه بیش از اندازه به توالت انجام دهید. دفع ادرار در حالت نشسته می تواند به تخلیه کامل مثانه کمک کند.

دفع ادرار پس از رابطه جنسی
ممکن است اندکی عجیب به نظر برسد، اما دفع ادرار پس از رابطه جنسی هم برای مردان و هم برای زنان مهم است. رابطه جنسی، به ویژه روابط محافظت نشده، می توانند انتقال باکتری ها به بخش های بسیار حساس اندام های تناسلی را موجب شوند.
شما می توانید با دفع ادرار پس از رابطه جنسی به تخلیه این باکتری ها از بدن کمک کنید و به طور قابل توجهی احتمال ابتلا به عفونتی تحریک کننده، مانند عفونت دستگاه ادراری را کاهش دهید. برای به حداکثر رساندن دفع این باکتری ها، پس از دفع ادرار دوش بگیرید.

پرهیز از پوشیدن لباس های تنگ
لباس هایی که می پوشید می توانند اثر قابل توجهی بر سلامت مثانه شما داشته باشند. لباس هایی که تنگ نیستند، مانند زیرپوش های نخی، می توانند به مجرای پیشاب اجازه خشک شدن دهند. اما با پوشیدن لباس های تنگ توانایی مجرای پیشاب برای خشک شدن را کاهش داده، در شرایطی که احتمال مرطوب باقی ماندن و تشویق رشد باکتری ها را افزایش می دهید. این شرایط می تواند موجب شکل گیری یک عفونت تحریک کننده یا حتی دردناک شود.
پوشیدن لباس های گشاد همواره در هر زمان و هر مکانی، مانند ساعات کاری، امکان پذیر نیست، اما زمانی که به خانه می رسید، نوع پوشش خود را تغییر دهید و از لباس های راحت استفاده کنید.

عدم مصرف الکل
مصرف الکل بدن را با مشکلات سلامت بسیاری مواجه می سازد. به عنوان مثال، الکل به کبد، اندامی کلیدی که مسئولیت پالایش سموم را بر عهده دارد، آسیب وارد می کند. مصرف بیش از اندازه الکل حتی می تواند به بیماری کبد منجر شود که این شرایط می تواند کشنده باشد.
مصرف الکل می تواند فشار مضاعفی را به واسطه پردازش مایع اضافی و عبور آن از بدن بر مثانه وارد کند. با افزایش سن، ما هرچه بیشتر به تخلیه مثانه خود نیاز پیدا می کنیم و مصرف الکل می تواند بر شدت این مشکل بیفزاید. اگر با یک مشکل سلامت در مثانه خود مواجه هستید، مصرف الکل را کنار بگذارید.

کاهش مصرف کافئین
ما اغلب کافئین را به عنوان یک ماده مخدر در نظر نمی گیریم، اما در حقیقت این گونه است. امروزه، کافئین شاید یکی از محبوب‌ترین مواد مخدر قانونی باشد، زیرا به شکل های مختلف از نوشیدن چای، قهوه، نوشابه های گازدار و نوشیدنی های انرژی‌زا تا پودرهایی که پیش از تمرینات ورزشی مصرف می شوند و همچنین به شکل مکمل در دسترس است. هر روز، میلیاردها نفر در سراسر جهان از کافئین برای بیدار کردن بدن خود و انجام فعالیت های روزانه کمک می گیرند.
اما این شرایط برای مثانه که وظیفه تخلیه مایعاتی مانند چای، قهوه و نوشابه های گازدار را بر عهده دارد، یک مشکل محسوب می شود. کافئین موجود در آنها همانند یک عامل ادرارآور عمل می کند که به معنای تخلیه بیش از اندازه مایع و کم آبی بدن انسان است. مطالعات در این زمینه همچنان جریان دارند، اما به نظر می رسد افرادی که نگران شرایط سلامت مثانه خود هستند باید مصرف کافئین را محدود کنند.

  پربازدید ترین