• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

صلاحیت های عبدالله به حکمتیار سپرده شده است!

صلاحیت های عبدالله به حکمتیار سپرده شده است!

ریاست اجرایی تا این اواخر در حاشیه قدرت به سختی نفس می کشید و با قطب بندی های سیاسی میان ارگ و بلخ تقریبا از صحنه بازی خارج ساخته شده است. چه در این بازی بلخ پیروز شود و یا ارگ برای عبدالله هیچ سودی نخواهد داشت. به نظر می رسد صلاحیت های رییس اجرایی را به حکمتیار سپرده اند. واقعیت این است که برای تمامیت خواهان ارگ بلخ بحیث یک بازیگر قدرتمند مطرح است که هزاران شهروند افغانستان از سراسر کشور در کنار آن ایستاده اند این در حالی است که در کنار عبدالله به جز چند نفر مامور مزد بگیر و چند نفر فیسبوک چلونکی های خوش باور که با سنگ اندازی های ارگ حتی معاش ناچیزشان هم اجرا نمی شود.
با تاسف عبدالله نتوانست و یا نخواست ریاست اجرایی بحیث یک نهاد قدرتمند و با اعتبار ملی در حکومت نام نهاد وحدت ملی تبدیل شود. خودکامگی و انحصار طلبی اشرف غنی نمی تواند بی کفایتی و خیانت عبدالله به آرمان های میلیون ها انسان را تبریه کند. عبدالله و طرفداران او تقصیرشان را در زیر نام" صبر استراتژیک" و ترساندن مردم از "عزراییل" آمریکایی توجیه می کنند. شاید آمریکا برای عبدالله مرموز عزراییل باشد زیرا ده ها ضعف و راز او نزد آمریکایی ها از دوران جهاد بدین سو حفظ است ولی آمریکا نمی تواند برای میلیون ها مردم ناترس و حق طلب که جان شان به لب رسیده عزراییل باشد زیرا این مردم با خطرناکتر و گردن ‌کلفت تر از " عزراییل آمریکایی" در تاریخ مقاومت و افتخارات شان دست و پنجه نرم کرده اند. ترساندن از آمریکا در راستای منافع یک دسته مافیای ارگ و سپیدار هرگز نمی تواند مانع حق طلبی مردم شود.
در این روزها که موج بزرگ مخالفت با تحمیل هویت افغان در کشور شکل گرفته است عبدالله برای انحراف افکار عامه، رفع تقصیر و نشان دادن حضور خود در بازی قدرت نصیحت پدرانه و عوام فریبانه می کند. این در حالی است که عبدالله نقش فعال در توطیه پشتونیزم برای حذف هویت اقوام غیر پشتون در هویت منفور افغان دارد. بدتر از همه عبدالله سخنگوی دست راست خود را که زمانی هویت و شهرت وی مرحون منطق و استدلالات او در رد نام افغان در بی بی سی و شکست روستار تره کی یکی از نظریه پردازان شهیر پشتونیزم بود برای بحث با جمال ناصر اصولی یک آدم کم سواد و شاگرد مکتب روستار تره کی و یون فرستاد اما این سخنگو بخاطر یک مقدار مزد ناچیز و پوشاندن خیانت عبدالله در توطیه هویت افغان نتوانست در برابر شاگرد بیسواد فاشیزم با منطقی که روستار تره کی را در بی بی سی بجایش نشانده بود بجایش بنشاند. این اوج زوال و بیچارگی ریاست اجرایی را نشان می دهد بجای اینکه بحث شناسنامه ها را با ارگ حل کند با شاگرد بیسواد آنها در سطح رسانه ها حل می کند.

هارون امیرزاده

  پربازدید ترین