• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سید حامد گیلانى دنبال چیست؟

سید حامد گیلانى سه روز پیش با فراخوان نزدیک به 3000 نفر از علما، سادات و متنفذین قومى، جلسه ى بزرگى برگزار نمود و طى سخنرانى خود گفت: تصمیم دارد میان طالبان و دولت افغانستان صلح ایجاد کند و مردم حاضر در جلسه با شور و هلهله سخنان او را استقبال کردند. حال سوال این است که آیا آقاى گیلانى مى تواند این مهم را به سر برساند؟
در پاسخ باید گفت: به باور این قلم این حرکت آقاى گیلانى یک پروژه ى آنى و خلق الساعه نیست و ریشه هاى عمیق ترى دارد. بى شک در پشت پرده ى این پروژه، آمریکایى ها، پاکستانى ها، و دولت افغانستان قرار دارند. اینکه سید حامد گیلانى گفت: بزرگان طالبان در افغانستان هستند نه خطاى زبان بود و نه غیر عمدى. بلکه براى راضى ساختن پاکستان براى همکارى در کشیدن طالبان به پروژه ى صلح بر زبان آورد.
پاکستانى ها از فشار امریکا به ستوه آمده اند و مى خواهند به نحوى آبرومندى حمایت خود را از گروه هاى تروریستى به ویژه طالبان و شبکه ى حقانى بردارند و دو باره رابطه ى خود را با امریکا ترمیم کنند. زیرا پاکستان نمى تواند الترناتیف و بدیلى براى آمریکا به نفع خود بیابد. نه روسیه جاى امریکا را در پاکستان گرفته مى تواند و نه چین. از سوى دیگر امریکا هم مى خواهد در افغانستان صلح برقرار شود و دیگر سربازان آمریکایى در جنگ ها کشته نشوند. دولت افغانستان نیز تشنه ى صلح است و از هر آدرسى که به صلح کمک کند، حمایت مى کند. خانواده ى گیلانى در میان مردم از اعتبار روحانى و معنوى برخوردار است و سید حامد گیلانى بهترین گزینه براى پاکستانى ها، امریکایى ها و دولت افغانستان است. لذا این حرکت على رغم برخى از مخالفت ها به پیش خواهد رفت و اولین نشانه ى مثبت آن، آزاد ساختن 14 تن از افسران اردوى افغانستان توسط طالبان است که دیروز به خانواده هاى خود پیوستند و مى توان گفت: طالبان با این عمل خود براى ایجاد صلح چراغ سبز نشان داده اند. شوراى عالى صلح با مصرف ملیون ها دالر تا کنون نتوانسته است چنین گامى بردارد.

  پربازدید ترین