• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

تعبیر جناب دانش، بی انصافی است

تعبیر جناب دانش، بی انصافی است

شرکت نکردن چهار عضو مجلس در نشست کمیته مختلط، تنها راه باقیمانده برای نجات از اطلاق کلمه افغان برای تمام اقوام کشور بود، چراکه در صورت تکمیل بودن اعضای این نشست فیصله قانونی می شد و راه بحث بیشتر برای آن مهم بسته می شد. مطابق قانون، اگر طرحی تنها در یکی از دو مجلس تصویب بشود، رای کمیته مختلط دو مجلس تصمیم نهایی درباره آن طرح است اما اگر حتی یک عضو این نشست غایب باشد، فیصله کمیته از اعتبار ساقط است. با وجود این قوانین روشن، کمیته مختلط در غیاب 4 عضو مجلس نمایندگان طرح تعدیل قانون ثبت احوال نفوس را تصویب کرد.
محمدعارف رحمانی عضو مجلس نمایندگان در گفتگو با محور در واکنش به اظهارات معاون دوم رییس جمهور در مراسم تجلیل از هفته قانون اساسی درخصوص به گروگان گرفته شدن قانون شناسنامه ها توسط تندروان قومی گفت: قانون شناسنامه های برقی با رای دو ثلث مجلس تصویب و برای اجرا آماده شده بود اما شاهد بودیم که بخاطر 300 تا 400 نفری که در پشتونستان تظاهرات راه انداخته بودند، رییس جمهور این قانون را ماه ها به گروگان گرفت و بدون اینکه آن را اجرایی کند، طرح تعدیل آن را پیشنهاد کرد.
بگفته رحمانی، پیشنهاد طرح تعدیلی قانون ثبت احوال نفوس رییس جمهور در مجلس مراحل تشریفاتی بسیار معیوبی را طی کرد و موجب حساسیت های زیاد شد.
این عضو مجلس، درخصوص تندرو قومی خواندن اعضای مجلس نمایندگان از سوی معاون دوم رییس جمهور اظهار کرد: اگر منظور دانش از تندروان قومی کسانی باشد که این روزها در دو طرف موضوع از قضیه دعوی می کنند و حساسیت به خرج می دهند، بی انصافی است چرا که اصل تندروی ها از ارگ ریاست جمهوری شروع شد.
وی افزود: ارگ قانون شناسنامه ها را به گروگان گرفت و شخص غنی تبعیض در برابر حق شهروندان را در مساله شناسنامه ها را آغاز کرد و اگر داوری دانش عادلانه باشد حرفش را قبول می کنیم اما اگر منشا و مادر تندروی ها جناب اشرف غنی بود؛ وی صدای 400 نفری که از پشتونستان آمده بودند را شنید اما حاضر نشد صدای یک میلیون را درباره یک پروژه انکشافی بشنود.
این آگاه سیاسی بیان کرد: زمانیکه قانون شناسنامه های تصویب شده بود، آنزمان جناب دانش بعنوان حقوقدان، معاون دوم رییس جمهور و نماینده بخشی از مردم کجا بود و چرا ساکت نشست؟ وی می بایست بعنوان فرد حقوقدان طرح تعدیل را آنزمان به رییس جمهور یادآوری و مطرح می کرد امروز اگر صحبتی هم بکند، کسی حرفش را قبول نمی کند.
گفتنی است که کمیسیون تدارکات ملی در نشست روز یکشنبه 17 جدی 96 پروژه لین برق 220 کیلوولت دوشی-بامیان، (طرح بدیل حکومت برای رساندن برق به ولایت مرکزی بامیان) را پس از تغییر مسیر لین برق وارداتی 500 کیلوولت ترکمنستان از مسیر بامیان به مسیر سالنگ‌ها بگونه مشروط منظورکرد.
رحمانی دراین خصوص بیان کرد: دانش در جلسه تدارکات ملی در بحث لین 220 کیلو ولت ساکت نشست و چشم بست و با حضور خود در این نشست بر تبعیض و ستم در این سرزمین امضا گذاشت، حداقل انتظار 8 میلیون از ایشان این بود که در آن جلسه شرکت نمی کرد. متاسفانه که دانش گاهی اوقات خیلی قانون گرا می شود و بسیاری از اوقات خاموشی اختیار می کند.
وی در خصوص راه حل مساله شناسنامه های برقی در کشور اظهار کرد: متاسفانه که این بحث تقریبا از کنترل مجلس خارج شده و یک عده خیرخواهان گفته اند که با رییس جمهور صحبت می کنند اما متاسفانه یک روح تمامیت خواهانه در حکومت نیم بند وحدت ملی وجود دارد که می خواهد حرف فقط حرف خودش باشد.
عضو مجلس نمایندگان بیان کرد: واقعیت این است که درد افغان ها و پشتون های افغانستان و کسانیکه گفتند حاضرند بخاطر کلمه افغان آدم بکشند این است که افغان باشند نه یک انسان متمدن، آزاد، صاحب آرامش، پیشرفت و رفاه.
وی افزود: ما در انسان بودن خود در این سرزمین دچار مشکل هستیم و از حداقل حقوق انسانی برخوردار نیستیم. تروریزم، فقر، بیسوادی، مواد مخدر، مافیای فساد اداری شناسنامه های جامعه ما است و اگر بخواهیم این شناسنامه را از پیشانی ملت و تاریخ تذکره خود پاک کنیم باید برای آن تدارک جدی ببینیم.
رحمانی درباره اینکه وقتی طرف دیگر شناسنامه ها حاضر به گفتگو نیست افزود: دو طرف از صحبت های خود انگیزه های سیاسی دارند و خوب است که دو طرف انگیزه دهنده ها سرجایشان بنشینند و قانون اساسی را اجرا کنند.

  پربازدید ترین