• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

ارائه طرح تازه برای افزایش مشارکت زنان در نهادهای دولتی

 ارائه طرح تازه برای افزایش مشارکت زنان در نهادهای دولتی

کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی طرحی را برای افزایش مشارکت زنان در نهادهای دولتی مطرح می‌کند.
 بربنیاد این این طرح، فرصت‌های برابر کاری میان مردان و زنان، برجسته خواهند شد.
 کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی می‌گوید که بر بنیاد این طرح مشارکت زنان در نهادهای دولتی در سال روان دو درصد افزایش یافته و همچنان سهم زنان در دولت تا دو سال آینده به 30 درصد خواهد رسید.  
 به گفته این کمیسیون، هم اکنون حضور زنان در نهادهای دولتی به 22 درصد می‌رسد.
 نادر نادری، رییس کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی، امروز چهارشنبه در نشستی در کابل گفت که بربنیاد این طرح، رفتار تبعیض‌آمیز در استفاده از فرصت‌های شغلی، به‌ویژه برای زنان، باید از بین بروند.
 آقای نادری در این باره گفت:‌ «رفتار تبعیض‌آمیز در استفاده از فرصت‌های شغلی، به‌ویژه در خصوص زنان، اصل مؤثریت، مالکیت فعالیت‌ها و انصاف را نقض می‌کند و بدین لحاظ، مکلفیت همگانی است تا محیط کاری و روش‌های اشتغال، به گونه‌یی عیار شوند که این معضل اساسی را در دستگاه خدمات ملکی کشور از ببین ببریم.»
 او همچنان گفت که زنان بخش بزرگی از نیروی کار را در جامعه می‌سازند و باید از ظرفیت‌ها و توانایی‌های‌شان در توسعۀ کشور استفاده شود.
 در این نشست، رولا غنی، همسر رئیس جمهور غنی، تبعیض در برابر زنان را از چالش‌های بزرگ در برابر زنان کشور خواند.
 رولا غنی گفت:‌ «آزار و اذیت جنسی در تمام نهادهای حکومتی و شرکت‌های خصوصی و هم در بازار و سر سرک (وجود دارد) که این عنعنات افغانی نیست.»
 اعضای این کمیسیون می‌گویند که علاوه بر عملی‌سازی این طرح باید دیدگاه‌های تبعیض‌آمیز نیز در برابر زنان از بین بروند.
 تبسم ولایت نیرو، کمیشنر بورد رسیده‌گی به شکایات کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی، در این نشست گفت:‌ «برابری جنسیتی مسؤولیت فردی و اجتماعی همۀ ما است. این گونه پالیسی‌ها زمانی مؤثر خواهند بود که ما دیدگاه خود را دگرگون بسازیم و عملکرد خود را تغییر بدهیم.»
 طرح افزایش مشارکت زنان پیش‌نهادهایی را برای مرحله‌های پیش از استخدام، در هنگام استخدام و پس از استخدام مطرح می‌کند.
 مصئونیت در محیط کار، مصئونیت امنیتی و مصئونیت اجتماعی مشمول پیشنهادهای این طرح استند. این طرح پیشنهاد می‌کند که معیارهای سخت‌گیرانه در خدمات ملکی باید آسان‌تر شوند.

  پربازدید ترین