• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

آمریکا از شهروندانش خواست به افغانستان سفر نکنند

آمریکا از شهروندانش خواست به افغانستان سفر نکنند

ایالات متحده آمریکا، افغانستان را چهارمین کشور خطرناک جهان اعلام کرد و از شهروندان اش خواست تا به این کشور سفر نکنند.
وزارت خارجه امریکا، افغانستان را کشور روبرو با جرایم، هراس افگنی، بی ثباتی و جنگ خواند و آنرا از لحاظ خطر در درجه چهارم و پاکستان را در درجه سوم قرار داد.
در عین حال، وزارت دفاع افغانستان در واکنش اظهار داشت که هنوز خطر هراس افگنی در افغانستان برداشته نشده است، اما ریشه تهدید های افغانستان در پاکستان است.
محمد رادمنش، معاون سخنگوی وزارت دفاع گفت: «سازمان استخبارات پاکستان بخاطر تسلیح و تجهیز تروریستان هنوز هم فعال است. در مبارزه با تروریزم به شکل واقعی برای آنها تنها در شعار است، نه در عمل. هنوز هم خطر هراس افگنی از افغانستان رفع نشده است.»
تهدید بلند امنیتی در افغانستان را هیچ کسی رد نمی کند اما برای کاهش تهدید ها، پیکار امریکا در برابر گروه های تندرو و سرکوب مستقیم هراس افگنان از سوی حکومت، نیاز جدی پنداشته می شود.
احمد سعیدی، آگاه سیاسی اضافه کرد: «تردیدی وجود ندارد که افغانستان از کشور های خطرناک است. این یک حقیقت است، اما این که امریکایی ها به اتباع خود دستور می دهد که سفر نکنند، می خواهند مردم افغانستان را بیشتر به تشویش بیاندازند.»
به باور واشنگتن همه گروه های هراس افگنی که در افغانستان می جنگند از سوی اسلام آباد پشتیبانی می شوند و پناگاه آنان در آن سوی مرز است. از این رو امریکا پیوسته بر اسلام آباد فشار آورده که در نابودی گروه های تندرو اقدام کند؛ حتا که از سرگیری کمک های نظامی واشنگتن به اسلام آباد هم وابسته به اقدام پاکستان در برابر گروه های هراس افگن شبیه طالبان و شبکه حقانی شده است.

  پربازدید ترین