• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

محاصره تروریست ها در سوریه با وجود حمایت مستقیم ترکیه

محاصره تروریست ها در سوریه با وجود حمایت مستقیم ترکیه

شکست های عناصر تروریستی تا اندازه‌ای سنگین و مهلک بود که نیروهای جبهه مقاومت موفق شدند فاصله خود را با ابوظهور، مهم‌ترین فرودگاه نظامی ولایت ادلب به کمتر از 500 متر کاهش دهند.
روز گذشته، تحولات میدانی شرق ولایت ادلب با پیروزی های جبهه مقاومت به سمتی پیش رفت که همه رسانه ها در انتظار شنیدن خبر آزادی فرودگاه ابوظهور بودند و حتی برخی از آنان از آزادی این فرودگاه خبر دادند که البته پس از مدت کوتاهی این خبر از روی خروجی ها حذف شد.
روز گذشته، شکست های عناصر تروریستی تا اندازه ای سنگین و مهلک بود که نیروهای جبهه مقاومت با پشتیبانی جنگنده های روسی و یگان موشکی موفق شدند فاصله خود را با ابوظهور، مهم‌ترین فرودگاه نظامی ولایت ادلب به کمتر از 500 متر کاهش دهند.
چهارشنبه شب درگیری ها حتی به باند شرقی فرودگاه ابوظهور رسید و با فرار عناصر تروریستی به شهرک ابوظهور این انتظار وجود داشت که تا صبح دیروز (پنج شنبه) نیروهای مقاومت بتوانند تسلط خود را در این محور کامل کنند.
رخی کارشناسان اعلام کردند، پیشروی های سریع  در جنوب و شرق ولایت ادلب نتیجه شروع بازی خطرناک تروریست ها یعنی همان هدف قرار دادن پایگاه های روسی بود و همین مسئله باعث شد نیروهای مقاومت و متحد واکنش قاطع تری را در میدان نبرد نشان دهند.
اما گروهی دیگر از کارشناسان منطقه ای نظری دیگری دارند و می گویند تا برگزاری نشست سوچی زمان زیادی باقی نمانده و طرفین درصدد هستند با پیروزی های میدانی، امتیاز بیشتری را در میز مذاکرات بگیرند.
اگر از شکست های متوالی تروریست ها در 37 روز گذشته عبور کنیم روز گذشته دولت ترکیه به صراحت از روند تحولات میدانی در شرق ادلب انتقاد کرد و نوک پیکان حمله را به سمت تهران و مسکو نشانه رفت.
دولت ترکیه با شکست های روز گذشته دیگر تحمل خود را از دست داد و به صورت غیر مستقیم اما واضح عواقب ادامه پیشروی ها را به گردن روسیه و ایران انداخت و به صورت تلویحی از نجات تروریست ها در ادلب خبر داد.
شب گذشته با انتشار بیانیه تروریست ها مبنی بر تشکیل اتاق عملیات مشترک برای مقابله با نیروهای مقاومت در شرق ادلب این موضوع به اثبات رسید که ترکیه به صورت مستقیم برای جلوگیری از شکست ها وارد عمل شده است.
در ابتدا گروه تروریستی حزب الترکستانی با صدور بیانیه ای اعلام کرد با شعار «ان الله علی نصرهم لقدیر» علیه نیروهای مقاومت به میدان می آید و پس از مدتی کوتاه هم گروه های تروریستی «فیلق الشام، جیش النصر، جیش ادلب حر، جیش النخبه و جیش الثانی» در قالب بیانیه ای دیگر از عزم مشترک خود برای متوقف کردن پیشروی های نیروهای متحد خبر دادند.
گروه های تروریستی در بیانیه های خود اعلام کردند که به پیشروی ها نیروهای مقاومت پایان می دهند و مناطق جنوبی، جنوب شرقی و شرقی ادلب را دوباره تصرف می کنند و پس از مدت کوتاهی ضد حملات خود را برای اشغال منطقه آغاز کردند.
عناصر تروریستی حملات گسترده خود را با چند خودروی انتحاری از سه محور علیه مواضع نیروهای جبهه مقاومت در شهرک های «عطشان، خوین الکبیر، زرزور، ام خلاخیل، تل مرق، ایستگاه النداف و الهلیل» شروع کردند.
نیروهای جبهه مقاومت که در آماده باش کامل قرار داشتند توانستند چند انتحاری تروریست ها را قبل از رسیدن به مواضع خود منهدم کنند؛ تروریست‌ها در گام نخست تلاش کردند از سمت شهرک و ارتفاع «سکیک» به سوی شهرک «عطشان» پیشروی کنند.
گروه های تروریستی از شهرک های «ام جلال، سکیات» و ارتفاع «الشیخ» هم به سوی شهرک های «خوین الکبیر و زرزور» هجوم آوردند و در برخی محورها موفق شدند نیروهای متحد را عقب برانند و پیشروی کنند.
درگیری ها تا ظهر روز گذشته به شدت در جریان بود و این خطر وجود داشت با اشغال برخی مناطق، نیروهای متحد در شرق ولایت ادلب و نزدیکی فرودگاه ابوظهور قیچی و محاصره شوند؛ متاسفانه در جریان ضد حملات تروریست ها حدود 40 تن از نیروهای ارتش سوریه به اسارت تروریست ها درآمدند.
 اما در نهایت نیروهای مقاومت پس از درگیری های نفس گیر توانستند ثبات را به منطقه باز گردانند و مناطق تازه اشغال شده را بازپس بگیرند؛ در حال حاضر، درگیری ها در حومه شهرک های «عطشان، زرزور و الخوین الکبیر» در جریان است.
یک منبع میدانی در گفت وگو با مشرق از هلاکت دهها تن از عناصر تروریستی در جریان درگیری های دیروز خبر داد و افزود: در کمین دقیق نیروهای مقاومت در حومه شهرک عطشان حدود 63 تن از عناصر تروریستی احرارالشام به هلاکت رسیدند. در میان کشته شدگان نام های دو تن از فرماندهان (ابوسیف کفرعوید و ابراهیم العلیان ابوربیع) دیده می شوند.
وی با بیان این که تروریست های جبهه النصره هم در حومه فرودگاه ابوظهور متحمل خسارت های سنگینی شدند، گفت: 21 تن از تروریست های جبهه النصره از جمله چند فرمانده میدانی (ابویوسف، حسن ابوخدیجه، قسوه الغالی و خطاب) به هلاکت رسیدند.
در جریان درگیری های دیروز، عناصر تروریستی به شکل گسترده از سوی دولت ترکیه مورد حمایت قرار گرفتند و در حملات خود علیه نیروهای مقاومت از خودروهای زرهی اهدایی ترکیه استفاده کردند. رسانه های گروه های تروریستی هم با انتشار تصاویر خودروهای زرهی ترکیه این موضوع را تایید کردند.
براساس اطلاعات به دست آمده، روز گذشته نیروهای مقاومت همچنین موفق شدند در جریان درگیری ها، تجهیزات نظامی و سلاح هایی را از تروریست ها به غنیمت بگیرند که متعلق به ترکیه بود و همین مسئله خشم آنکارا را از تحولات میدانی اثبات کرد.
اگرچه گروه های تروریستی و دولت ترکیه روز گذشته تلاش فراوانی کردند که نیروهای جبهه مقاومت را در شرق ولایت ادلب قیچی کنند و مانع از آزادی فرودگاه ابوظهور شوند اما تحولات میدانی در حومه جنوب شهرک خناصر به سود نیروهای مقاومت ادامه یافت.
آخرین خبرها حاکیست، نیروهای جبهه مقاومت دیروز پیشروی های خود را از مزارع «تل صبحه» ادامه دادند و با پاکسازی شهرک های «ام العمد قبلی، علف، ام غراف، ام غبار، صبیحه، عطیه، ام سنابل و ام خان» خود را به 5 کیلومتری منطقه «عقله البویدر» در جنوب فرودگاه ابوظهور برسانند.
به گزارش مشرق، اگر نیروهای جبهه مقاومت بتوانند این مساحت 5 کیلومتری را هم به کنترل خود در بیاروند، عناصر تروریستی در جنوب ولایت های ادلب، حلب و شمال شرق حماه در مساحتی حدود هزار و 500 کیلومتر مربع محاصره می شوند.

  پربازدید ترین