• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

محقق: خواست‎های نامشروع و مداخلات خارجی چالش‎‎ها را افزایش داده‏‏‎اند

محقق: خواست‎های نامشروع و مداخلات خارجی چالش‎‎ها را افزایش داده‏‏‎اند

در اوج تنش‎ها میان حکومت و جمعیت اسلامی، اکنون محمد محقق، معاون دوم ریاست اجراییه می‎گوید که خواست‎های نامشروع و مداخله بیگانه‎ها، چالش‎ها در کشور را افزایش داده اند.
آقای محقق که در جشنوارۀ دانشجویان دانشگاه‎های خصوصی و دولتی در کابل سخن می‎گفت، هرچند از کشوری خاصی نام نبرد، اما تأکید کرد که شماری از کشورها از ایجاد تنش‎ها در کشور، منافع خودشان را می برند.
وی در این باره بیان داشت: «یک بخش جنگ افغانستان به خامی ما بر می‎گردد و یک بخش دیگر آن، بر می‎گردد به مطامع بیگانه گان، که آن ها هرکدام می خواهند از افغانستان منافع خود را داشته باشند.»

جشنوارۀ فراغت دانش‎آموخته‎گان
بیش از سه هزار دانش‎آموختۀ دانشگاه‎های خصوصی و دانشگاه‎های دولتی، امروز مراسم فراغت شان را به گونه دسته جمعی در تالار لویه جرگه کابل، جشن گرفتند.
محمد محقق، مسؤولان وزارت اطلاعات و فرهنگ و شماری از چهره های سیاسی در کشور نیز در این جشنواره شرکت کرده بودند.
این برای نخستین بار است که دانش آموخته گان دانشگاه های خصوصی و دولتی زیر یک چتر، فراغت شان را جشن گرفتند.می گیرند.
به گفتۀ برگزار کننده گان این مراسم، این بزرگترین جشنوارۀ فراغت دانش آموختگان است که در کابل برگزار شده است.
محمد محقق در این جشنواره، بر ریشه کن کردن بی سوادی و نا آگاهی از میان مردم تأکید کرد.
همزمان با این، شماری دیگر از سخنرانان این مراسم، بر یک پارچگی و وحدت میان مردم به ویژه در میان جوانان تأکید کردند.
محمدهادی عالمی،عضو  نهاد روند تحکیم وحدت ملی گفت: «این جشن باشکوه و تاریخی را تجلیل می کنیم وابسته به هیچ جریان سیاسی نیست، وابسته به هیچ زبان و قومی نیست.»
کمال سادات، معین جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ نیز افزود: «برادران و خواهران تنها به چک چک چیزی نمی شود، تنها به رییس جمهور چیزی نمی شود؛ بیاید که از همین رییس جمهور حمایت کنیم و به صلح برسیم.»
دانش‎آموخته گانی که امروز سندهای فراغت شان را از مقطع لیسانس دریافت کردند، نگران آیندۀ کار شان استند.
به باور آنان، در شرایط کنونی که بازار کار فراهم نیست، فراغت آنان می تواند برای خانواده های شان مشکل ایجاد کند.
تمنا رضایی، یکی از این دانش آموخته گان است. او می‎گوید هرچند که از فراغتش خرسند است، اما نگرانی از بی کاری، شیرینی فراغت را تلخ کرده است.
تمنا رضایی می گوید دوران تحصیل را بسیار با مشقت پشت سر گذشتانده است.
تمنا می افزاید: «یکی از دغدغه های محصلینی که در آستانه فراغت قرار دارند همین است که وقتی فارغ می شوند در کجا به خود کار پیدا کنند.»
نسرین حسینی، دانش آموختۀ دیگری است که امروز سند فراغتش را گرفت. نسرین که در رشته قابلی درس خوانده است، اکنون خوش حال است که می تواند برای مادرانی که به گفتۀ وی نیاز به همکاری دارد، کمک کند.
او می گوید: «من خوشحال استم که منحیث یک قابله لیسانس و فارغ پوهنتون طبی کابل، می توانم پس از این در خدمت مادران خود باشم.»
امسال، 169 هزار داوطلب در آزمون کارنکور شرکت کرده بودند.
بربنیاد آمارها، سالانه در حدود 50هزار دانش آموخته از دانشگاه های کشور فارغ می شوند که به گفتۀ وزارت تحصیلات عالی، در سال گذشته در حدود 6500 تن آنان دختران بودند.

  پربازدید ترین