• چهار شنبه, 05 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

تجارت خاموش جنسی

تجارت خاموش جنسی

در دنیای امروز از تجارت جنسی به عنوان پرسودترینِ تجارت‌ها با سودآوری کلان یاد می‌شود، بطوری که برخی کشورهای مسلمان از جمله مالزی با درآمد بیش از 850 میلیون یورو از این طریق سرمایه‌ی هنگفتی را روانه‌ی خزانه‌های فولادی خود می‌کنند.
 حفظ حریم و ارزش های زن در جامعه اسلامی و مبانی این دین همواره در اولویت های اصلی قرار دارد بطوری که این مخلوق در اسلام جایگاه ویژه ای به خود اختصاص داده است. اما در دنیای امروز زن در جایگاه اصلی خود قرار ندارد و آنطور که اسلام به نقش حیاتی وی در بنیان خانواده و جامعه اشاره دارد شاید برخی از زنان امروزی اینگونه نباشند چرا که اغلب، شخصیت وی با ساختارهای تجاری و تبلیغی دنیای مدرن گره می خورد و خود تبدیل به کالایی می شود برای جلب نظر مشتری و یا به عبارتی عنصری، برای کسب درآمد که نه زیبنده جامعه اسلامی و نه شخصیت وی خواهد بود.

زنان در تبلیغات نوین
بکار گیری زنان در تبلیغات به تعبیری روی خوش سکه بازی با شخصیت و بهره کشی از او می‌باشد، اما روی بد این سکه زمانی نمایان می شود که برخی سودجو برای کسب درآمد رو به تجارت سیاه جنسی آورده و با اغفال زنان و دختران جوان به منظور کسب درآمدهای میلیونی آنها را به کشورهای دیگر فرستاده و یا در خانه های فساد قرار می‌دهند تا دیگران از این مخلوق ارزشمند که می تواند نقش مادری و یا شرکت در فعالیت های مهم اجتماعی را داشته باشد، بهره کشی جنسی ببرند.
شاید عده‌ی کثیری از افرادی که در این مسیر قرار می گیرند خودشان می دانند چه راهی پیش رو دارند و از سر ناچاری و یا مشکلات عدیده‌ی مالی، تَن به این کار می دهند اما بخشی هم ناخواسته در مسیر مذکور گام می‌گذارند و حالا دیگر از ترس بسیاری از مسائل از جمله حفظ آبرو، قدرت بازگویی و بازگشتن از آن را ندارند.
به هر حال تجارت خاموش جنسی به هر دلیل و مشکلی که باشد روی خوشی ندارد و اگر هم آمار آن چندان زیاد و چشمگیر نیست، بیشتر به دلیل عدم آگاهی و مخفی بودن این قبیل پروژه‌ها است و باید راهکاری برای مقابله با آن پیدا کرد. گزارش امروز واقعیت و بلایی است که برخی سودجو، بدون در نظر گرفتن حرمت و حریم زن بر سر وی می‌آورند.

ردِ پای فقر در تجارت جنسی
همانطور که پیش‌تر گفتیم حفظ حریم و ارزش زن به دلیل آنکه بهترینِ مخلوقات است، یکی از مهمترین کارهایی است که در حوزه اجتماعی باید با نگاه ویژه دنبال شود. شاید مصداق بازر این ضرب المثل که می گوید "فقر از هر دری وارد شود ایمان نیز از در دیگر می رود" این جا و در خصوص مسئله تجارت سیاه جنسی بسیار نمود عینی داشته باشد. قطعأ بسیاری از افرادی که تن به خواسته های فرصت طلبان این عرصه می‌دهند به خاطر مشکلات مالی و فقر  است و این مسیر را به عنوان آخرین راه برای کسب درآمد، زنده ماندن و ... انتخاب نموده و قدم در آن می گذارند.
این مسیر از نظر فعالان حوزه اجتماعی و روانشناسی یکی از پر خطرترین راه‌ها است که علاوه بر از بین بردن ارزش و جایگاه زن در جامعه، صرفأ با نگاه کسب درآمد، معضلات بسیاری را برای محیط اجتماعی به وجود آورده و در برخی از موارد از جمله اعزام دختران و زنان ایرانی به خارج از کشور مخصوصأ کشورهای عربی، برای بهره کِشی جنسی هویت ملی را خدشه دار می نماید.
باید فکری برای این مسئله کرد تا علی‌رقم حفظ جایگاه و ارزش زن در جامعه دست واسطه های سود جو را قطع و مجازات سنگینی نیز برای عاملان آن در نظر گرفت. بسیاری از کارشناسان معتقداند که فقر، بیکاری، سختگیری والدین و فرار دختران از محیط خانواده، اعتیاد به مواد مخدر و ... از عوامل اصلی روی آوردن زنان به اشتغال در حوزه جنسی است که این مسئله معضلاتی را برای جامعه به وجود می آورد.

ایجاد اشتغال برای خروج از بحران تجارت جنسی
توجه به زن برای جلوگیری از ورود وی به مسیرهای انحرافی و مشکل آفرین اجتماعی عاملی است که باید در دستور همه نهادها قرار بگیرید. همه می دانیم که قطعأ بسیاری از مشاغل برای زنان مناسب نبوده، پس با ایجاد شغل‌های درخورد شخصیت و توانایی وی باید در مسیر حمایت از او گام برداریم. برخی از زنان که برخی از آنها نیز سرپرست خانوار هستند و دخترانی که در این مسیر قرار می گیرند از سر نداشتن شغل و عدم کسب درآمد کافی برای گذران زندگی است که اگر آنها شغلی مناسب پیدا کنند که با توانایی و شخصیتشان همسان باشد به طور یقین به سمت اشتغال جنسی نمی روند، چراکه حفظ آبرو و حرمت به عنوان ارزش اصلی برای یک زن محسوب می شود. پس در نتیجه باید با راهکارهای مناسب و اشتغال زایی مخصوصأ برای زنان سرپرست خانوار و در نظر گرفتن مشوق هایی از جمله وام های کم بهره و یا ایجاد مراکزی برای توزیع و فروش صنایع دستی، اقدامات مناسبی صورت پذیرد.

گردشگری با رویکرد جنسی
در دنیای امروز از تجارت جنسی به عنوان پرسودترین نوع تجارت‌ها با سودآوری کلان یاد می شود بطوری که برخی از کشورهای مسلمان از جمله مالزی با درآمد بیش از 850 میلیون یورو از این طریق به آن روی آورده و این دقیقا همان مسئله است که غرب به دنبال آن بوده، یعنی از بین بردن ارزش زن در جامعه برای بکارگیری وی به منظور کسب درآمد.
متأسفانه بسیار از مسلمانان از نقاط مختلف جهان از جمله کشور ما نیز به گردشگری با رویکرد جنسی روی آورده و کشورهایی همانند مالزی، تایلند و ... را به عنوان مقاصد گردشگری انتخاب می کنند.

  پربازدید ترین