• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

مجلس نمایندگان بودجه سال 1397 را تصویب کرد

مجلس نمایندگان بودجه سال 1397 را تصویب کرد

این سند یکبار دیگر به مجلس نمایندگان ارایه گردیده بود که بنابر دلایلی از سوی نمایندگان رد گردید و گفته شده است که پس از اصلاحات دوباره به مجلس فرستاده شده و اینبار نمایندگان سند بودجه سال جدید را تصویب کردند.
مجلس نمایندگان، طرح بودجۀ ملى سال روان مالى (1397) را با افزایش 17 میلیارد افغانى در بودجۀ انکشافى، تصویب کرد.
سال مالى افغانستان در اول ماه جدى آغاز مى شود.
مجلس سنا، طرح بودجه سال مالى (1397) که شامل 267.2 میلیارد افغانى بودجۀ عادی و 93.7 میلیارد افغانى بودجه انکشافی بود، در اول قوس بعد از تایید، با برخى پیشنهادها به ولسى جرگه ارایه کرد و مجلس نمایندگان در 22 قوس، آن را به دلایلى چون نبود توازن میان ولایات، شامل ساختن واحدهای اداری غیر تصویب شده، و ایجاد بست های غیرضروری برای برخی اداره ها رد کرد.
وزارت مالیه بعد از وارد کردن تغییرات دوباره، این طرح را به مجلس نمایندگان فرستاد؛ اما برخى اعضاى این مجلس دو روز پیش گفته بودند که در طرح جدید هم توازن بودجه میان ولایات در نظر گرفته نشده، برخى پروژه ها از طرح بودجه خارج شده و تا زمانى که خواست هاى آنها در نظر گرفته نشود، به این طرح راى تایید نمى دهند.
اما امیرخان یار رئیس کمیسیون مالى و بودجه پارلمان، در نشست امروز این جرگه گفت که در طرح یادشده، بودجه انکشافى حدود 17 میلیارد افغانى افزوده شده، هشتاد در صد پروژه هایى که از این طرح خارج شده بود، دوباره شامل طرح شده، تعداد اداره هایى که براى آنها پول اپراتیفى در نظر گرفته شده بود، از ده به شش اداره تقلیل یافته و پول کود احتیاطى از 56 میلیارد به 54 میلیارد افغانى کاهش یافته است.
موصوف افزود که 161 میلیارد افغانى بودجه ملى، از عواید داخلى و متباقى از کمک هاى جامعه جهانى تمویل مى شود.
اکلیل حکیمى وزیر مالیه کشور، در نشست امروز پارلمان گفت که طرح بودجه، با در نظر داشت امکانات و مطابق معیارهاى بین المللى ساخته شده است.
موصوف افزود که با تصویب این طرح، اعتبار دولت افغانستان در جامعه جهانى بالا مى رود و دولت افغانستان خواهد توانست که کمک هاى بیشتر جامعۀ جهانى را از طریق بودجه ملى جذب کند.
سرانجام از 152 عضو حاضر در نشست امروز مجلس نمایندگان، 122 تن به طرح بودجه راى تایید دادند.

  پربازدید ترین