• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نقش امریکا در جنجال بین ارگ و بلخ چیست؟

نقش امریکا در جنجال بین ارگ و بلخ چیست؟

معاون رییس جمهور آمریکا در تماس تلفنى با غنى راجع به حل معضل بلخ طورى ابراز نظر نموده که هم جانب ارگ و هم جمعیت اسلامى از آن استقبال کرده اند. او چه گفته و جانب چه کسی را گرفته است؟ پنس به تغییر بر وقت و مسالمت آمیز اداره محلى ولایت بلخ تاکید نموده است. ارگ ادعا دارد که پنس تغییر در اداره ى بلخ را تایید نموده و بر موضع آنها صحه گذاشته است. برداشت جمعیت اسلامى این است که موصوف از اقدامات ناسنجیده و عجولانه به ارگ هشدار داده است.
به باور من او هرگز سخنى نگفته که موجب خرسندى جمعیت اسلامى شود. اقدام ارگ مبنى بر تغییر در اداره ى بلخ را با دو قید وقت و مسالمت آمیز بودن تایید نموده است. او مشخص ننموده که منظورش از وقت چه زمانى است. از سویى هم آمریکایى ها به هیچ وجه طرفدار اقدامى نیستند که روند عادى حکومتدارى را در افغانستان مختل نماید اما این به معناى فرصت دادن به والى بلخ نیست بى تردید آنها جانب ارگ را دارند هرچند این نکته را در الفاظ سیاسى پنهان نمایند.
اگر ارگ بنابر دستور آمریکا و رعایت (بر وقت) برکنارى نور را به تعویق اندازد مسلما به اعتبارش صدمه اى شدیدى وارد شده، روند تمرد و نافرمانى از مرکز را تشدید خواهد نمود. با درنظرداشت صف آرایى که وجود دارد امکان برکنارى مسالمت آمیز نور هم متصور نیست پس با پا در میانى آمریکا و اصرار دو طرف بر خواست هایشان اوضاع چگونه شکل خواهد گرفت؟
گزینه اولى آن است که عطامحمد نور افزون بر حمایت هاى مردمى از خودش گروه هاى دیگرى از مخالفان سیاسى ارگ را در همسویى با خود فعال ساخته اوضاع را به ضرر ارگ شکل دهد و اسباب ابقاى خود را فراهم نماید که کمتر محتمل به نظر مى رسد زیرا تا هنوز بجز وابستگان جمعیت اسلامى، هیچ یک از دسته های سیاسى یا قدرتمندان محلى حمایت عملى خود را از وى اظهار ننموده اند.
گزینه ى دومى این است که ارگ با دادن امتیازاتى به جمعیت اسلامى زمینه ى برکنارى نور را مساعد سازد و این همان شرطی است که نور هم بارها بعنوان راه گنجشکک به آن اشاره نموده است. قراین هم نشان از توافق ضمنى ارگ و جمعیت مبنى بر برکنارى نور وجود دارد اما آنچه روى آن تفاهم صورت نگرفته امتیازاتی است که روى آن چانه زنى جریان دارد.

محمدعارف منصوری

  پربازدید ترین