• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

اختلاف دیموکرات ها و جمهوریخواهان منجر به تعطیلی دولت فدرال امریکا شد

 اختلاف دیموکرات ها و جمهوریخواهان منجر به تعطیلی دولت فدرال امریکا شد

در پی اختلاف نظرهای دو حزب مقتدر امریکا در مسایل چون پناهجویان غیرقانونی و بیمه صحی کودکان، دولت فدرال این کشور بخاطر تصویب نشدن بودیجه سالانه، تعطیل شد.
نماینده گان دو حزب دیموکرات و جمهوریخواه امریکا بخاطر تصویب بودجه سالانه آمریکا در مورد لایحه آن به توافق نرسیده اند و مهلت که توسط تصویب بودجه موقتی کوتاه مدت بود، به پایان رسید و دو طرف نتوانستند سر لایحه بودجه سالانه امریکا به توافق برسند و این کار سبب تعطیلی برخی نهادهای دولتی شد.
در این تعطیلی که از دوشنبه آغاز می‌شود، تنها خدمات ضروری دولتی از جمله در بخش‌های امنیت ملی، ترافیک هوایی، سانحه‌های غیرمنتظره، زندان‎‌ها و آژانس‌ها به کار خود ادامه می‌دهند.
در این تعطیلی، همچنان دستمزد به نظامیان آمریکا تا زمان تصویب بودجه متوقف خواهد شد، بخش‌هایی از خدمات بهداشتی دولتی و حتا بخش‌های از سایر خدمات عمومی متاثر خواهد شد، بخش‌های از وزارت خارجه آمریکا صدور ویزا و پاسپورت به تاخیر خواهد افتاد. اما دونالد ترامپ گفته است که تدابیری برای دشواری‌های ناشی از این تعطیلی دارد.
آخرین بار پنج سال پیش در زمان حکومت اوباما دولت فدرال این کشور برای شانزده روز تعطیل شده بود.
جمهوریخواهان با آنکه اکثریت کرسی را در کنگره این کشور دارند با آنهم رای موافق برخی از دیموکرات‌ها را برای تصویب بودجه دولت به رهبری ترامپ نیاز دارند. اما دیموکرات ها بخاطر برخی از اختلاف‌ها در لایحه بودجه، که کلیدی ترین شان خدمات زنده گی صدها هزار پناهجوی بی‌مدرک در امریکا و بیمه کودکان امریکا است، به این بودجه درازمدت رای مثبت ندادند.
ماجرا از آنجا شروع شد که پس از پیروزی جمهوریخواهان، دونالد ترامپ مخالفتش را با دو موضوع مهم یعنی پناهجویان غیرقانونی و بیمه شهروندان امریکا آغاز کرد و در تلاش ازمیان برداشتن این دو تصمیمحکومت اوباما شده است.
دولت اوباما در آنزمان به حدود هفتصد هزار پناههجوی که از کودکی به امریکا آمده اند زیر نام برنامه "داکا" اجازه موقت داد تا کار کنند و هم تحصیل بتوانند اما ترامپ با مهلت شش ماهه از کنگره خواست تا برنامه جاگزین تهیه کند و حالا این مهلت به سر رسیده است.
با پایان این مهلت، دیموکرات‌ها می‌خواهند که همزمان با بودجه، طرح ادامه حق کار و تحصیل پناهجویان بی‌مدرک تصویب شود. درکنار آن در لایحه بودجه سالانه امریکا، منابع مالی برای ادامه طرح بیمه کودکان خانواده‌های فقیر برای شش سال آینده نیز گنجانیده شده که دیموکرات‌ها با تصویب آن، می‌خواهند رای مردم به ویژه این خانواده‌های فقیر را به نفع شان داشته باشند.
تفاوت میان برنامه‌های این دو حزب مقتدر امریکا زیاد است اما این که چی وقت و در چه روشی در مورد بودجه شان کنار خواهند آمد تا هنوز معلوم نیست و روشن نیست که این تعطیلی نیز تا چه زمانی ادامه خواهد یافت.

  پربازدید ترین