• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

امکان مسافرت مهاجرین دارای کارت آمایش به افغانستان بدون ابطال مدرک

امکان مسافرت مهاجرین دارای کارت آمایش به افغانستان بدون ابطال مدرک

مهاجرین دارای مدرک در ایران می توانند بعد از این، بدون ابطال کارت مهاجرت شان به افغانستان سفر نمایند.
وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان از دولت ایران خواسته بود که زمینه رفت و برگشت مهاجرین دارای مدرک را بدون ابطال مدارک شان به افغانستان فراهم سازد؛ این خواسته اکنون از جانب ایران جواب مثبت گرفته است.
وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان؛ موضوع رفت و برگشت افغانستانی‌های دارای مدرک مقیم ایران به کشور بدون ابطال کارت آمایش آنان، پیش از این توسط وزیر امور مهاجرین در دیدارهایش با سفیر ایران و نشست های سه جانبه کمیشنری عالی سازمان ملل، و در مذاکرات کمیته مهاجرت همکاری های ایران و افغانستان توسط داکتر عالمه معین امور پناهندگان وزارت امور مهاجرین مطرح گردید.
جنرال رضائیان رئیس بخش امور گذرنامه و امنیت در نیروهای انتظامی و آقای صمدی رئیس مهاجرت و گذرنامه ایران در گفتگویی که به تاریخ 4 جدی با دکتور نصیر احمد نور سفیر افغانستان در ایران داشتند، ابراز نمود حدود 900 هزار افغان دارای کارت آمایش، به دلیل از دست ندادن کارت های خویش حاضر به تغییر وضعیت از کارت به پاسپورت نمی شوند و سال هاست که از دوری وطن و اقار خود رنج می برند. بدین لحاظ اداره گذرنامه ایران با در نظرداشت مشکلات این دسته از پناهندگان در نظر دارد، در صورت موافقت و همکاری جانب افغانستان برای دارندگان کارت آمایش که قصد سفر به افغانستان را داشته باشند، بدون ابطال کارت آمایش آنان یک سند مسافرتی را با ویزای خروج و مراجعت صادر نماید تازمینه رفت و برگشت ایشان به افغانستان مهیا گردد.
همچنان سفارت افغانستان مقیم ایران در پیوند به این موضوع اعلام نموده است که برای عملی شدن این طرح، سفارت و نمایندگی های قونسلی در مشهد و زاهدان برای این جمع از اتباع افغانستان، بعد از تثبیت هویت سند مسافرتی رفت و برگشت به افغانستان را صادر می نمایند.
گفتنی است که بر اساس این تصمیم دولت ایران، اتباع افغانستان می تواند با گرفتن سند مسافرتی به افغانستان سفر نمایند و بعد از برگشت شان از افغانستان کارت های آمایش خود را دریافت و دوباره از امتیازات آن در ایران بهره مند گردند.

  پربازدید ترین