• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

غنی و گلبدین در مقابله با قدرت نمایی نور بلخ دست به دامان آمریکا زدند

غنی و گلبدین در مقابله با قدرت نمایی نور بلخ دست به دامان آمریکا زدند

واقعیت این ست که در چند هفته اخیر توطیه های غنی و گلبدین علیه نور بلخ شکست شرم آور خوردند در نتیجه غنی، گلبدین، اتمر و همفکران شان دست به دامان سفیر بی خبر و تازه کار آمریکا در کابل زدند. آنها توانستند سفیر بی خبر از واقعیت های افغانستان و غافل از چال های قبیلوی را علیه والی بلخ تحریک کنند. رفتار متکبرانه و استعمارگرانه سفیر تازه کار آمریکا در کابل در دفاع از ارگ در برابر والی بلخ عطا محمد نور نه تنها مداخله مستقیم در امور داخلی افغانستان است بلکه توهین به حق خود ارادیت و غرور مردم افغانستان نیز است.
این حرکت سفیر باعث تحریکات احساسات ناسیونالیستی و آزاد منشی مردم شده است. افزون بر آن دستور متکبرانه سفیر اوج درماندگی اشرف غنی بحیث غلام کاخ سفید را نشان می دهد که برای برکناری والی خود دست به دامان اربابان خارجی خود می زند همچنان رفتار مغرضانه سفیر آمریکا موضع والی قدرتمند نور بلخ را نه تنها متزلزل نساخته است بلکه حمایت مردمی از او را تا سطح یک قهرمان ملی نیز بلند برده است.
شگفت آور است تا هنوز دستاورد دستور سفیر آمریکا معلوم نیست اما اشرف غنی و حکمتیار و همفکران شان علیه والی بلخ جشن پیروزی گرفته اند چنانچه پسر ارشد حکمتیار احساسات و هیجان پدر اش را در استقبال از سخنان سفیر آمریکا علیه والی بلخ در صفحه رسمی اش نتوانست پنهان کند. پرسش اساسی این است آیا سفیر آمریکا می تواند تقابل میان ارگ و بلخ را به نفع غنی و گلبدین ختم کند؟

 هارون امیرزاده

  پربازدید ترین