• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

عطامحمد نور: رییس جمهور غنی و رییس اجرایی به سرنوشت «صدام و قذافی» رو به رو خواهند شد

عطامحمد نور: رییس جمهور غنی و رییس اجرایی به سرنوشت «صدام و قذافی» رو به رو خواهند شد

عطا محمد نور، والی بلخ به سلسله‌ی سخنرانی‌های اعتراض‌آمیزش، این‌ بار در جمع هوادرانش در این ولایت، حکومت مرکزی را به راه اندازی حرکت‌های "سبز و نارنجی" هشدار داد.
آقای نور در گردهمایی روز، شنبه 30 جدی، گفت که اگر ارگ توافق نکند، در تفاهم با رهبری حزب جمعیت اسلامی، نخست دست به "حرکت سبز" می‌زند. به گفته‌ی او، در این حرکت هوادارنش به گونه‌ی اعتراضی به "جاده‌ها می‌ریزند تا حکومت مرکزی خواست‌های آنان را قبول کند".
به گفته‌ی والی بلخ، اگر او با حرکت سبز به هدف مطلوبش نرسید، سپس به "حرکت نارنجی" متوسل می‌شود.
آقای نور تصریح کرد که در حرکت نارنجی به جاده‌ها میریزند و "سرک‌ها و اداره‌های حکومتی را در تمام ولایت‌ها مسدود" می‌کنند. او در همه‌ی این حرکت‌ها بر "منظم بودن" آن تاکید کرد.
آقای نور سپس خطاب به جمع هوادارانش گفت که با همین حرکت‌ها به سوی انتخابات ریاست جمهوری به پیش خواهند رفت.
او پیش از این گفته‌ها، به رییس جمهور غنی و رییس اجرایی هشدار داد که با سرنوشت"صدام و قذافی" رو به رو خواهند شد.
او همچنین گفت که حاضر است بدون هیچ توافق‌نامه‌ای استعفا کند، در صورتی که آقایان غنی و عبدالله نیز استعفا کنند. والی بلخ تشکلیل ریاست اجرایی را خلاف قانون اساسی و حکومت وحدت ملی را "خلاف"قانون اساسی و بر اساس "مصلحت" خواند.
آقای عطا با انتقاد از گفته‌های سفیر امریکا در کابل، گفت که آقای سفیر باید اول قانون اساسی افغانستان را مرور و سپس ابراز نظر کند.
در پی تاکید مایک پنس معاون رییس جمهوری امریکا به خاطر حل "مسالمت‌آمیز" انتقال قدرت در بلخ، سفیر امریکا در کنار تاکید بر موقف پنس، افزود که رییس جمهوری افغانستان صلاحیت تغییر و تبدیلی والی‌ها را دارد.
این در حالیست که پس از متشنج شدن وضعیت میان حکومت مرکزی و بلخ بر سر برکناری آقای نور از مقام این ولایت، نمایندگان حزب جمعیت اسلامی و ارگ بارها مذاکره کرده‌اند، اما ظاهرن بی نتیجه‌ بوده است.
ریاست جمهوری افغانستان از آغاز این تنش‌ها به گونه‌ی صریح به گفته‌های والی پیشین بلخ واکنش نشان نداده است.

  پربازدید ترین