• سه شنبه, 04 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

گارنیزیون کابل: امنیت اینترکانتیننتال را بدون اطلاع ما به یک شرکت خصوصی واگذار کرده بودند

گارنیزیون کابل: امنیت اینترکانتیننتال را بدون اطلاع ما به یک شرکت خصوصی واگذار کرده  بودند

فرمانده گارنیزیون کابل می‌گوید که مسؤولیت تامین امنیت هوتل اینترکانتیننتال بدون اطلاع این نهاد، به یک شرکت خصوصی امنیتی سپرده شده‌ است.
این در حالی است که حمله شب گذشته 4 مهاجم مسلح به هوتل اینترکانتیننتال، پس از 13 ساعت درگیری، با کشته و زخمی ‌شدن چندین نفر، پایان یافت.
افضل امان؛ فرمانده گارنیزیون کابل می‌گوید که آنها از واگذاری مسؤولیت امنیتی این هوتل به شرکت خصوصی خبر نداشتند.
آقای امان می‌گوید:"در حد مقامات بالا این کار صورت گرفته. ما در جریان این گپ نبودیم. فقط بالاخره اطلاع یافتیم که یک شرکت خصوصی دو سه هفته پیش تدابیر این ساحات را گرفته بود."
فرمانده نظامی کابل، تایید می‌کند که هنگام حمله مهاجمان به این هوتل، نیروهای امنیتی دولتی، مسؤول تأمین امنیت نبوده اند.
افضل امان همچنین می‌گوید که از حمله بر اینترکانتیننتال به گارنیزیون کابل، از هیچ نهاد کشفی و استخباراتی، اطلاع قبلی داده نشده بود.
این در حالی است که اخیرا سفارت امریکا در کابل، به شهروندان امریکایی در مورد سفر به کابل و اقامت در هوتل های بین المللی این شهر به دلیل احتمال وقوع حمله تروریستی، هشدار داده بود.
این سفارت به طور مشخص، به یکی از هوتل‌های بین المللی در نزدیکی فرودگاه کابل، اشاره کرده بود.
با این حساب، این پرسش مطرح می‌شود که سفارت امریکا کجا این اطلاعات را به دست آورده و چرا نهاد مهمی مانند گارنیزیون کابل که مسؤول امنیت پایتخت است از این امر، بی اطلاع گذاشته شده بود؟
ویس‌احمد برمک؛ وزیر امور داخله نیز گفته است که مسؤولیت تامین امنیت هوتل اینترکانتیننتال به بخش خصوصی امنیتی سپرده شده؛ اما وی نیز در این مورد جرئیات بیشتر ارائه نکرد.
این در حالی است که به گفته وزارت داخله، حوالی ساعت 9 شب گذشته چهار مهاجم مسلح وارد این هوتل شدند و 13 ساعت در برابر نیروهای امنیتی مقاومت کردند.
به گفته این وزارت، در این حمله پنج تن به شمول یک تبعه زن خارجی کشته و شش تن دیگر زخمی شده اند.
طالبان با صدور بیانیه ای، مسؤولیت این حمله را بر عهده گرفته اند؛ اما در اعلامیه وزارت داخله این حمله به شبکه حقانی نسبت داده شده‌است.
حدود شش سال قبل نیز در حمله مهاجمان مربوط به گروه طالبان بر این هوتل دست کم 20 تن کشته شده بودند.
از این هوتل در کنار مردم عام شماری از مقامات دولتی و اتباع خارجی نیز استفاده می‌کنند.
نصرت رحیمی؛ معاون سخنگوی وزارت داخله می‌گوید که بررسی‌ها در باره چگونگی ورود مهاجمان به هوتل اینترکانتیننتال جریان دارند.
به گفته وی، در صورتی ‌که مشخص شود در بخش تأمین امنیت هوتل، سهل‌انگاری شده، غفلت کنند‌گان، مؤاخذه خواهند شد.
تحلیلگران مسایل نظامی اما می‌گویند که با توجه شدت تمهیدات امنیتی این هوتل، بدون وجود شبکه‌ای قوی از همکاری‌های استخباراتی در سطح نهادهای عالی‌رتبه، نفوذ تروریست‌ها به این هوتل، امکان‌پذیر نیست.
آنها همچنین واگذاری امنیت این هوتل به یک «شرکت خصوصی امنیتی» تنها چند روز پیش از حمله حتی بدون اطلاع گارنیزیون کابل را پرسش‌برانگیز می‌دانند و می‌گویند که این امر نشان می‌دهد که این حمله با هماهنگی پیچیده قبلی انجام شده است.

  پربازدید ترین