• سه شنبه, 29 حوت 1402
    خبرگزاری افغان ایرکا

اپیدمی آنفلوآنزا در ایران/ همه باید واکسن بزنند

اپیدمی آنفلوآنزا در ایران/ همه باید واکسن بزنند

دبیر انجمن متخصصین بیماری‌های عفونی و گرمسیری ایران، با اشاره به اپیدمی ویروس آنفلوآنزا در این کشور، بر تزریق واکسن این بیماری برای پیشگیری از عوارض خطرناک آن تأکید کرد.
مینو محرز در ارتباط با اپیدمی ویروس آنفلوآنزا در ایران اظهارداشت: احتمالا ویروس آنفلوآنزا از طریق افرادی که سفر زیارتی عتبات در عراق رفته‌اند، به داخل کشور منتقل شده است.
وی با بیان اینکه امسال طبق آمار وزارت بهداشت ایران، اپیدمی آنفلوانزا در تمام شهرهای این کشور اتفاق افتاده است، گفت:  چندنوع ویروس آنفلوانزا داریم ولی آنچه درباره آن حرف می‌زنیم و اپیدمی شده است، همان آنفلوآنزای فصلی انسانی است.
وی با انتقاد شدید از اخباری که در ارتباط با واکسن آنفلوآنزا در فضای مجازی منتشر می‌شود، گفت: متاسفانه اینگونه اخبار باعث شده امسال، استقبال از تزریق واکسن کمتر شود و شاهد اپیدمی آنفلوآنزا باشیم. در حالی که مؤثرترین راه پیشگیری از عوارض خطرناک آنفلوآنزا، استفاده از واکسن است.
محرز با تاکید بر این مطلب که آنفلوآنزا سرماخوردگی نیست، تصریح کرد: آنفلوآنزا یک بیماری ویروسی است که با تب و درد و سرفه های شدید همراه است و اگر کنترل نشود، می تواند خطرناک باشد و منجر به مرگ هم شود.
به گفته وی، این واکسن برای سرماخوردگی نیست و تزریق آن باعث نمی‌شود که فرد دچار سرماخوردگی نشود.
محرز بر ضرورت تزریق این واکسن برای خانم‌های باردار تاکید کرد و افزود: بیماران قلبی، ریوی، و افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، باید این واکسن را بزنند.
دبیر انجمن متخصصین بیماری های عفونی و گرمسیری ایران، ادامه داد: باید جلوی تبلیغات علیه واکسن آنفلوآنزا در فضای مجازی گرفته شود، چون اطلاعاتی به مردم می دهند که موجب تردید آنها برای استفاده از واکسن این بیماری می شود.
محرز اظهارداشت: با توجه به اینکه اپیدمی این ویروس در زمستان بیشتر می شود و تا ثور/اردیبهشت سال آینده ادامه دارد، هنوز برای تزریق واکسن دیر نیست.
وی تاکید کرد: همه باید این واکسن را بزنند، حتی افراد سالم نیز برای پیشگیری از ابتلا به عوارض خطرناک این ویروس، باید واکسن بزنند.

  پربازدید ترین