• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

آمریکا، پاکستان و انگلیس عامل اصلی ناامنی در افغانستان هستند

آمریکا، پاکستان و انگلیس عامل اصلی ناامنی در افغانستان هستند

حقانی و طالب و داعش دشمن و عوامل جنگ و ناامنی هستند. اما عامل اصلی برای ما آمریکا، پاکستان و انگلیس است. اینها هستند که زمینه را مساعد کرده اند که این گروه ها بیایند و ما را بکشند.
در حمله انتحاری به هتل کانتینلتال چهارده شهروند خارجی و چهار افغان کشته شده اند. براساس گزارش وزارت خارجه مسوولیت این حمله را شبکه حقانی دارد اما طالبان هم ادعا کرده اند که این حمله کار آنان است. حالا سوال اینجا است که در میان کمربندهای شدید امنیتی که تا رسیدن به در ورودی این هتل قرار دارد و در عین زمان کمربندهای امنیتی که در نقاط دیگر شهر کابل وجود دارد چگونه شش مهاجم با موتر مملو از مواد پر از سلاح و جنگ افزار می تواند رد شود و چرا به اطلاعات کشفی و استخباراتی توجه جدی صورت نگرفته است؟
زلمی زابلی عضو مجلس سنا در برنامه «مثبت و منفی» گفت: روز پنجشنبه سفارت آمریکا یک اعلامیه را پخش کرد. گویا که آنها مکمل اطلاعات از این قضیه داشتند. اما جای سوال است آنها که این اطلاعات را دارند چرا استخبارات و نیروهای خود را به کار ننداختند تا از این رویداد جلوگیری کنند و قبل از اینکه این رویداد رخ دهد آنها را دستگیر کنند. این احتمال هم وجود دارد که مهاجمان با خارجی های آن هتل هماهنگی کرده و بعد از خارج شدن افرادی که می خواستند حملات را شروع کرده باشند. وگرنه این را هیچ کس نمی تواند قبول کند که وقتی چهار دروازه امنیتی داریم مهاجمان با سلاح سنگین از آن بگذرند. گذشته از آن سه هفته می شد که هتل امنیتش را به بخش خصوصی سپرده بود.
وی، سران حکومت را برای تامین امنیت در خواب خوانده و می گوید: ما در طول پانزده سال اخیر چندین بار از اینگونه حملات داشتیم. پس تجربه داریم، اما چرا هیچ برنامه ریزی برای جلوگیری از چنین رویدادهایی نمی شود؟ یا چرا آمادگی برای برخورد به موقع با این رویدادها نمی شود. چرا نیروهای استخباراتی برای چنین شرایطی که هر چند مدت یکبار در کشور ما اتفاق می افتد آموزش داده نمی شود؟
زابلی، معتقد است خارجی ها به نام حمایت از امنیت ما کشور را اشغال کرده اند اما در واقع هدف شان هیچ تامین امنیت نیست و افزود: چرا حکومت با آمریکایی ها رک حرف نمی زند که وقتی جنگ استخباراتی است. همین حملات استخباراتی بسیار مغلقی در افغانستان و خصوصا در کابل رخ می دهد. چرا به ما کمک نمی کنید و چرا آموزش نمی دهید؟ مگر نه اینکه این جزو وظایف شما بوده است؟
این عضو سنا، معتقد است آمریکا با هدف ناامنی به افغانستان آمده و گفت: واضح است که آمریکا و انگلیس می خواهند در داخل افغانستان جنگ باشد، حکومت ما خودکفا نباشد، ما هماهنگی میان بخش های مختلف کشور نداشته باشیم. نمونه کارش هم این حکومت فعلی است که آن را بر سر ما تحمیل کرد. حالا حتی اجازه نمی دهند که این حکومت به توافقنامه سیاسی که امضا کرده است عمل کنند. جنگ را، قاچاق را و کشت و کشتار را زیاد کردند. حکومت را تکه تکه کردند. سیاست های آمریکا و ناتو در واقع یک پالسی است که می خواهند ما را در یک جنجال بیندازند و خود نیات خود را به پیش ببرند. آمریکا آمده است که ما بی اتفاقی داشته باشیم و یک دولت منسجم و هاهنگ و خودکفا نداشته باشیم وگرنه به راحتی می تواند اینجا را کنترل کند.
وی در خصوص عامل اصلی جنگ در افغانستان می گوید: طالبان، حقانی و داعش همه دشمنان ما هستند و عوامل جنگ و ناامنی در افغانستان می باشند. اما عامل اصلی برای ما آمریکا، پاکستان و انگلیس است. اینها هستند که زمینه را مساعد کرده اند که این گروه ها بیایند و ما را بکشند. چرا آنها به ما تعهد تامین امنیت در برابر این گروه ها را می کنند اما عمل نمی کنند؟ خودمان هم ملامت هستیم که چرا نمی توانیم در برابر این کشورهای بزرگ جواب های دندان شکنی دهیم که چرا با ما بازی می کنند؟

  پربازدید ترین